Hlavní obsah

Obchvatu Prahy chybí pořád půlka. Kdy začne dostavba dálnice s číslem 0?

Foto: ŘSD

Plán dostavby Pražského okruhu.

10. 9. 14:20

Vnější Pražský okruh má mít po dokončení 83 kilometrů a spojovat celkem 10 radiálních dálnic. Stále zbývá dostavět 42 kilometrů dálnice.

Článek

Dostavba jihovýchodní části Pražského okruhu by měla být zahájena na přelomu let 2021 a 2022. Práce na severní části okruhu by mohly začít v roce 2026. S takzvanou regionální variantou, která by odsunula okruh z pražského Suchdola do Středočeského kraje, se nepočítá.

Informace o stavu projektu Pražského okruhu zazněly na úterním setkání zástupců radnice, Ředitelství silnic a dálnic, ministerstva vnitra a dotčených městských částí, které zorganizoval senátor Jiří Oberfalzer (ODS).

ŘSD chce příští rok zahájit výkup pozemků pro úsek 511, tedy jihovýchodní část Pražského okruhu. Město by navíc podle vlastní strategie mělo vykoupit i část pozemků bezprostředně přiléhajících k trase obchvatu. Územní rozhodnutí o stavbě by mělo být hotové do konce roku.

Celkem zbývá dostavět 42 kilometrů dálnice. První etapu má navíc doplnit takzvaná přeložka I/12, tedy obchvat Běchovic. Dostavba této silnice je podmínkou pro zprovoznění úseku 511. Dálnice D0, jak je také Pražský okruh označován, má mít v obou směrech 3 pruhy.

Severovýchodní část, tedy úseky 518 a 519, by v ideálním případě mohli dělníci začít stavět v roce 2026. Stále ale hrozí průtahy kvůli stížnostem ze strany městských částí, přes které má dálnice vést. Podobně je na tom úsek 520 z Březiněvsi do Satalic.

Regionální varianta bez podpory

První úsek okruhu mezi Satalicemi a Počernicemi byl otevřen už v roce 1984, projekt ale dodnes budí silné vášně. Trasu severovýchodní části stále odmítá část místních, zejména obyvatel Suchdola.

Na ČVUT vznikla studie takzvané regionální varianty, která by dálnici odvedla z hlavního města do Středočeského kraje. Jeden z hlavních autorů studie Martin Höfler na setkání uvedl, že je plán neaktuální a v tuto chvíli prakticky nepoužitelný. Například proto, že vznikal na základě dnes již zastaralých map, takže trasa namísto Suchdola zasahuje zástavbu například v Mratíně. Kvůli jeho realizaci by se musel měnit územní plán více než 40 obcí, což by podle ŘSD stavbu opět neúnosně zdrželo.

„Stále se nemůžu smířit s tím, že regionální varianta byla postupně odsunuta. Ztratili jsme deset let tím, že se na ní systematicky nepracovalo,“ uvedl senátor Jiří Drahoš, který na pomezí Suchdola a Lysolají třicet let bydlí. Podobně se k odmítnutí regionální varianty staví i další zástupci obyvatel severních městských částí.

Město, ŘSD a ministerstvo dopravy ale tyto námitky odmítá. Podle zastupitele Pavla Richtera (TOP 09), který sedí v komisi pro integrovaný dopravní systém Prahy a Středočeského kraje, panuje mezi koaličními stranami v této otázce shoda. Stavba severovýchodní části okruhu má nicméně začít nejdříve na závěr příštího volebního období.

Doporučené