Hlavní obsah

Nenápadné oběti koronaviru: kafe, letenky, jídlo v krabičkách

Foto: Profimedia.cz

Cestující z Hongkongu na letišti v Tokiu.

Reklama

Investoři momentálně věří, že světový byznys zvládne odolat koronaviru, ale samotnou Čínu zdecimoval víc, než se dosud předpokládalo.

Článek

Čínská centrální banka od propuknutí epidemie koronaviru dělá co může, aby nakažené tamní ekonomice pomohla finančními obklady. Nejnověji ve čtvrtek snížila úrokové sazby, na základě kterých banky půjčují firmám i lidem, o desetinu procentního bodu.

Současně s tím, jak na sebe centrální bankéři berou roli lékařů zachraňujících druhou největší ekonomiku světa, ale přicházejí zprávy, co s jejich pacientem skutečně koronavirus udělal. Jeho stav je znepokojující.

Čína není příliš otevřená, pokud jde o skutečné indikátory ukazující rozsah škod po koronaviru, nebo je na ně ještě příliš brzy. Kvartální hlášení zachytí epidemii nejdříve v dubnu.

List Financial Times ale srovnal stav čínské ekonomiky, v jakém byla před propuknutím nákazy a v jakém je nyní, podle nepřímých dat.

Ukazuje se, že koronavirus některé obory prakticky zastavil a že z jeho dopadů se čínský byznys bude vzpamatovávat pomalu.

Jedním z prvních, kdo reagoval na nákazu, byly kavárenské řetězce. Je známo, že Starbucks zavřel většinu svých poboček a stejně se zachovala i jeho domácí konkurence, Luckin Coffee. Dodnes se situace nijak nezměnila – 4 800 poboček z celkových 5 500 má stále na svých dveřích ceduli s nápisem zavřeno.

Kafe se nepije, nelétá se, nejí se v restauracích

Podobně jako kafe dokládají rozsah katastrofy letenky. Statistika jejich rezervací vypovídá o tom, že leteckou dopravu v Číně postihlo největší snížení aktivity v její historii. Irská společnost Eagle Alpha uvedla, že aerolinky přišly na vnitrostátních i mezinárodních linkách o 10 milionů prodaných míst v letadlech. Takové ztráty nejsou srovnatelné ani s epidemií SARS, ale ani s tím, co se dělo po teroristických útocích 11. září 2001.

Společnost BigOne, která působí v Pekingu, rozšířila v těchto dnech počet ukazatelů, kterými měří kondici čínské ekonomiky. Nyní hlásí, že rozbíhání oborů postižených koronavirem bude velmi pomalé. Příklad za všechny: zhruba 830 tisíc restaurací z celkového milionu, jejichž zákazníci si jídlo nechávají dopravit čínskou donáškovou službou Meituan-Dianping, zůstává zavřených.

Předpokládalo se, že alespoň část čínských firem se navzdory epidemii rozjede po skončení oslav nového lunárního roku minulý týden. Ale zatím to tak nevypadá.

„Všechny indikátory kreslí velmi podobný obrázek ekonomiky, která se během nového roku téměř zastaví, tentokrát se ale od té doby téměř nerozběhla,“ citoval server Patria Garetha Leathera, ekonoma pro asijský region z Capital Economics.

Něco je ve vzduchu

O rozsahu poškození čínské ekonomiky svědčí i smog. Z výškových budov Hongkongu, které běžně halí špinavá mlha z pevninské Číny, je nyní normálně vidět. Po porovnání dřívějších hodnot nečistot v ovzduší dospěli analytici Morgan Stanley k závěru, že čínské továrny jedou na pouhých 20 až 50 procent svých výrobních možností.

A pak je tu ještě jeden nepřímý indikátor – doprava. Denní údaje o počtu vozů, které dodává navigace TomTom, dramaticky poklesly. Ale váznou i jiné způsoby dopravy. V přístavech jedenáctimilionové metropole Wu-Chan, která je centrem nákazy, v současnosti nemá kdo odbavovat nákladní lodě a je pozastavena veškerá doprava kromě evakuačních cest.

Reklama

Související témata:

Doporučované