Hlavní obsah

Paříž chce zastavit koloběžkovou epidemii. Radnice chce ztížit podmínky provozujícím službám

V Paříži se přemnožily koloběžky, v ulicích jich je až 20 tisíc. Město se snaží vlnu zadržet. (Video: Eva Soukeníková, Seznam.cz)

Spoustu světových metropolí, včetně Prahy, zaplavila vlna sdílených koloběžek. V Paříži se situace vymkla z rukou, na ulicích se vyskytuje až 20 tisíc koloběžek, na místech, kde způsobují mnohé nehody. Radnice přichází s restriktivními kroky.

Článek

Ve francouzském hlavním městě působí asi tucet různých společností, které poskytují služby sdílených koloběžek. Ne všechny se ale dokáží postarat o všechny své dopravní prostředky. Na sociálních sítích se začaly ve velkém objevovat fotografie, na kterých se koloběžky válí po ulicích, nebo dokonce plují v řece Seině.

„Prasácká služba si dělá co chce a nechává svoje koloběžky v anarchii. Proč uprostřed chodníku? S takovým chováním nelze jinak než žádat jejich zakázání. Je to nepřijatelné,” tweetoval pařížský radní Emmanuel Grégoire minulý týden.

Podle radnice nezodpovědná jízda nebo nedbalé pohození koloběžky často způsobují dopravní a mnohdy i vážné nehody. Od dubna tak například zakázala jízdu na chodníku pod pokutou až 135 eur (téměř 3,5 tisíce korun). Nyní se dokonce diskutuje o celkovém zákazu.

Nová parkovací místa pro koloběžky

Pařížská starostka Anne Hidalgová ale mluví pouze o restrikcích. Město vyhradí speciální místa, kde budou moci lidé koloběžky parkovat, jinde budou pokutováni. Chce rovněž ztížit podmínky provozujícím společnostem, za jednu umístěnou koloběžku budou muset zaplatit asi 50 eur (téměř 1 500 korun). Starostka podle svých slov upozornila premiéra Édouarda Philippa, aby zvážil i legislativní změny.

Zastánci dopravního prostředku argumentují, že se pomocí koloběžek může redukovat dopravní zátěž, a tím i znečištění ovzduší. Mají sloužit jako alternativa k autům i metru.

Doporučujeme