Hlavní obsah

Plzeňský kraj čeká růst počtu cestujících po startu nových vlaků

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

Reklama

Plzeňský kraj očekává, že k nárůstu počtu cestujících po pandemii výrazně pomohou nové vlaky. I nyní, kdy je propad pasažérů v drážní dopravě 40 až 50 procent, se více jezdí tam, kde kraj nasadil nové soupravy.

Článek

Konkrétně na trase z Plzně do Horažďovic, další nárůst zajistí od června nové vlaky z Plzně na Karlovy Vary a od prosince z Klatov na Prahu, řekl dnes ČTK náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN).

„Jednoznačně víme, že lidé se loni v létě rychle vrátili, a také víme, že tam, kde jsme nasadili nové vlaky, konkrétně z Plzně na Horažďovice (devět elektrických vlaků RegioPanter), se zvýšil počet cestujících o 20 až 30 procent,“ uvedl Čížek.

„Od června vyjedou nové vlaky na Karlovy Vary, což je společný projekt s Karlovarským krajem. Půjde o dvouvozové jednotky,“ řekl vedoucí krajského dopravy Dušan Pakandl. Dvě soupravy budou v barvách plzeňského a dvě v barvách karlovarského regionu. Rada Plzeňského kraje už dala v únoru formální souhlas k tomu, že vlaky Karlovarského kraje mohou zajišťovat dopravní obslužnost na Plzeňsku. „Vyrovnáváme si to kilometr za kilometr, takže si neplatíme,“ uvedl Čížek.

Podle mluvčího Českých drah (ČD) Roberta Pagana teď procházejí testy ve zkušebním centru VUZ ve Velimi. „Obslouží zrychlenou linku z Plzně do Mariánských Lázní, Chebu a Karlových Varů,“ uvedl. Spěšné vlaky budou jezdit ve dvouhodinovém intervalu, částečně nahradí soupravy RegioShark, řekl šéf karlovarského centra ČD Vladimír Omelka.

Smlouva s ČD na základě přímého zadání platí zatím do prosince 2023, poté budou kraje dopravce znovu soutěžit. Nabídkové řízení už se podle Pakandla připravuje, aby mohl nový nebo současný dopravce službu na trati převzít. Vozy, které stejně jako pro trať na Horažďovice koupily ČD s dotací EU, na trati zůstanou.

Od nového jízdního řádu, tedy od 11. prosince, začnou ČD vozit cestující v 11 nových vlacích na trati Klatovy - Plzeň - Beroun. „Tam také doufáme, že pokud už covid nebude dramatický, tak počty cestujících narostou,“ řekl Čížek. ČD koupily vlaky bez dotace a s krajem mají 15letou smlouvu. Po jejich zavedení se frekvence spojů zvýší.

Na obou tratích budou jezdit vylepšené současné vlaky RegioPanter z dílen Škody Transportation, kterých ČD provozují desítky. Podle Pagana by měly sloužit minimálně 30 let. Ve dvouvozové variantě nabídnou až 140 sedadel, ve třívozové až 240. Mají nejmodernější zabezpečovací zařízení ETCS a mohou jet až 160 km/h.

Plzeňský kraj platí všem dopravcům za objednané kilometry a tržby za jízdné jsou jeho příjmem. Pokud inkasuje od cestujících méně, musí dopravcům doplácet více z rozpočtu.

Reklama

Doporučované