Hlavní obsah

Podnik Diamo na Frýdecko-Místecku zboural most nad železnicí a cyklostezkou

Foto: Seznam Zprávy

.

Reklama

Státní podnik Diamo na Frýdecko-Místecku zboural ocelový most nad železniční tratí a cyklostezkou, po němž se v minulosti dopravovala hlušina z úpravny Dolu Paskov na haldu v Řepištích.

Článek

„Od roku 2017 se most nevyužívá a chátral. Podnik demolici zvládl během dneška, kdy tam mají dráhy výluku,“ řekla mluvčí Diama Jana Dronská.

Most už byl ve špatném stavu. „Jeví známky opotřebení. Aby to bylo bezpečné pro veřejnost, která jezdí ve vlaku, a pro lidi na cyklostezce, likvidujeme tuto část dopravníkového pásu,“ řekl vedoucí realizace útlumu závodu Darkov podniku Diamo Milan Paľo.

Dopravník vedoucí od paskovské úpravny na odval je dlouhý přibližně 800 metrů a vede i přes řeku Ostravici. Diamo nyní ale zlikvidovalo jen část dlouhou 43 metrů. „Část konstrukce, kterou dáváme dolů, váží zhruba 20 až 25 tun. Proto se používá jeřáb o nosnosti 220 tun,“ řekl Paľo.

Pro demolici mostu podnik využil výluky na železniční trati, kterou tam měla naplánovanou jiná organizace. Zbytek dopravníkového mostu podnik strhne v příštím roce. „Ale to už nejsme omezeni kolejovou dopravou a veřejností, to je na pozemcích Diama,“ řekl Paľo.

Část mostu, která se demolovala, byla rozdělena na dva díly. Přivázaly se k jeřábu, odborníci je na koncích upálili, poté jeřáb kus vcelku snesl na zem. První, menší část takto jeřáb sundal před 11:30, druhou po 16:00.

Na zemi bagr sundaný most dělí demoličními nůžkami na menší kusy, které se naloží do kontejneru a odvezou do šrotu. „Výnos z prodeje šrotu pokryje část nákladů na likvidaci mostu,“ řekla Dronská.

Podnik Diamo, který se stará o útlum dolů a zahlazování následků hornické činnosti, převzal letos od těžební společnosti OKD utlumované doly Darkov, ČSA, Lazy, Dukla, Staříč a Frenštát. Nepotřebný most z Dolu Paskov je prvním z převzatých důlních objektů, který ničí. Diamo připravuje mimo jiné také demolici nepotřebných staveb v areálu beskydského Dolu Frenštát.

Úpravna Paskov začala fungovat roku 1972. „Sloužila k praní uhlí a oddělení spalitelných uhelných částí od kamene. Po dopravníkovém mostu se přepravovala hlušina na odval do roku 2017, kdy úpravna skončila svoji činnost,“ řekl Paľo.

Jednotlivé jámy, ve kterých skončila těžba černého uhlí, Diamo postupně zasypává. „V přípravné fázi likvidujeme objekty, které jsou v bezpečnostním pásmu jam, aby tam mohlo dojít k dopravě pásovými dopravníky materiálu, kterým se jáma zasypává. Následně se demolují objekty, které už nemají jiné využití, byly jednostranně používány pro hornickou činnost, například koupelny,“ řekl Paľo.

Demolice dalších nepotřebných a chátrajících důlních staveb se chystají. „Ještě letos přijde na řadu demolice šachetních koupelen v areálu Sviadnov, demolice objektů bývalé úpravny Dolu Lazy v Orlové a likvidace těžní věže s budovou v areálu Chlebovice,“ řekla Dronská.

Reklama

Doporučované