Hlavní obsah

Podzim může položit mnoho malých e-shopů, tvrdí analytik

Rozhovor s Milanem Fialou.Video: Oliver Sálus, Seznam Zprávy

 

Reklama

Koronavirová krize se promítá i do oblasti globálního e-commerce. Podle agentury eVisions, působící na českém i německém trhu, všechno směřuje k větší konsolidaci online trhu v rukou velkých značek. Menší e-shopy budou v ohrožení.

Článek

Na vyhodnocování konkrétního dopadu koronavirové krize na e-commerce je v dnešní době ještě brzy. S předběžnými odhady přichází agentura eVision. „Víme, že první šoková fáze je za námi, vracíme se pomalu do normálu,“ uvedl ve studiu Seznam Zpráv analytik Milan Fiala.

Kvůli vládním karanténním opatřením se v půlce března uzavřely restaurace, hotely i obchody. Lidé neměli prakticky jinou možnost, než se k nakupování uchýlit z pohodlí domova přes internet. „Čísla rostla raketově,“ říká Fiala. „Za březen a duben vzrostly tržby e-shopů o 30 procent, za květen dokonce o 60,“ dodává.

Výrazná krize poptávky podle něj internetové nakupování nepotkala, pokud pomineme oblast turismu, nabízejícího své služby online. „Co však přišlo, byla krize nabídky. Spousta e-shopů bere zboží ze zahraničí. Dodávky ale většinou stály, nebo jinak řečeno – dostat zboží do Česka bylo komplikovanější než obvykle. Nápor pak vznikal především logistickým a distribučním společnostem, které musely navýšit stavy,“ vysvětluje analytik.

Jednotky procent e-shopů tato krize dokonce položila, další se do této statistiky mohou v nadcházejících měsících zařadit. „Pokud na podzim dorazí druhá vlna, to číslo bude narůstat. Firmy budou nuceny propouštět, poroste nezaměstnanost, takže by mohl klesat i zájem o nakupování,“ upozorňuje.

Vítězů koronakrize vidí Fiala několik. „Od v Německu působícího Amazonu až po tuzemské Dáme jídlo nebo Rohlik.cz Tomáše Čupra. Poraženými naopak mohou do budoucna být malé e-shopy, které nedisponují větší finanční rezervou nebo nespolupracují s investorem,“ shrnul Fiala.

Reklama

Doporučované