Hlavní obsah

Praha se zbavuje vizuálního smogu. Zmizí stovky zářících reklamních panelů

Foto: ČTK

Ilustrační foto. Starší kampaň Hnutí Duha.

Reklama

22. 9. 14:45

Z ulic Prahy by do konce roku měla zmizet většina samostatně stojících reklamních panelů, takzvaných city light vitrín. Hlavní město se tak chce očistit od dalšího vizuálního smogu.

Článek

Na základě ukončení smlouvy na provoz mobiliáře ze strany města je v rámci dohody odstraní společnost JCDecaux. „Magistrát je neplánuje nahrazovat vlastními,“ řekl dnes radní Prahy pro majetek Jan Chabr (TOP 09). V listopadu začne také postupná výměna přístřešků na zastávkách MHD, město by mělo do konce roku nahradit vlastními prvních 40 zastávek JCDecaux.

Francouzská firma na základě smlouvy z roku 1994 provozuje v Praze přístřešky pro MHD, výměnou za jejich zajištění a údržbu a nájem městu na nich může provozovat reklamu. Kromě toho má i další mobiliář včetně samostatně stojících reklamních ploch. Podle dřívějších informací města jde o 365 menších tzv. city light panelů a 100 větších ploch s velikostí až devět metrů čtverečních. Smlouva s firmou skončila 30. června a město již vysoutěžilo dodavatele nových zastávek. Prvních 40 přístřešků se podle Chabra nyní vyrábí.

Foto: Jan Chabr, Twitter

„Stále pokračujeme v našem plánu odklidit až 1 400 nosičů rozměrné reklamy po celé Praze. Včera jsme odstranili zhruba 50 reklamních laviček na Budějovické v ulici Olbrachtova,“ uvedl před časem na Twitteru Jan Chabr.

Výměna mobiliáře potrvá asi dva roky, magistrát se podle Chabra v rámci boje s tzv. reklamním smogem rozhodl samostatné reklamní plochy úplně zrušit. Postup odstraňování ploch JCDecaux podle něj bude záviset i na komunikaci ze strany firmy. Reklama v budoucnu bude jen na zastávkách, o které se zřejmě bude starat dopravní podnik. Ten by podle radního měl také vysoutežit firmu, která bude reklamu provozovat.

Mediální zástupce JCDecaux sdělil, že výměna možná nabere zpoždění. „Pan radní Chabr je zřejmé příliš optimistický. V rámci první vlny výměny městského mobiliáře mělo být na přelomu roku vyměněno cca 300 zastávek. Společnost Technologie hlavního města Prahy nás však sama vyzvala k jednání o prodloužení termínu, protože mobiliář není k dispozici,“ uvedl.

Současná pražská koalice má boj s vizuálním smogem v programu. Magistrát například loni začal odstraňovat billboardy nelegálně rozmístěné v různých částech Prahy. Problematické jsou i některé CLV firmy JCDecaux v ulicích Na Příkopě, Pařížská či Na Můstku v centru metropole v památkové rezervaci. Podle dopisu magistrátního odboru hospodaření s majetkem k těmto panelům magistrát jako majitel pozemků neudělil souhlas ani k nim neexistuje smlouva. Od října začne platit také zákaz reklamních plachet ve velké části Prahy, dosud byly zakázány jen v památkové rezervaci.

Anketa

Vadí vám křiklavá reklama v ulicích?
Ano
92,9 %
Ne
7,1 %
Celkem hlasovalo 296 čtenářů.

Francouzská firma JCDecaux v Praze působí zejména na základě dvou velkých smluv z 90. let. Kromě ukončeného kontraktu na přístřešky a další mobiliář se týká umisťování reklamy v MHD. Dopravní podnik ji v roce 2016 označil za nevýhodnou, poté se obě strany začaly soudit o její platnost. Soud loni smlouvu označil za od počátku neplatnou, po odvolání JCDecaux věc kvůli technické nejasnosti v původním rozsudku vrátil odvolací soud. Prvoinstanční soud nedávno původní rozhodnutí potvrdil. JCDecaux se opět odvolala, kvůli sporu také zahájila s ČR mezinárodní arbitráž.

Co je vizuální smog

Vizuální smog je „zamoření“ veřejného prostoru agresivní, charakteru svého okolí nepřizpůsobenou reklamou. Expresivněji je možné pojem definovat také jako umělé, křiklavé panoptikum zastírající opravdovou tvář města, ničící jeho jedinečnost. Vizuální smog podle některých odborníků negativně ovlivňuje pozornost řidičů na silnicích a dálnicích a podmínky k životu a zdraví osob, především ve městech.

O vizuální smog se jedná vždy, kdy je pozorovatel nucen jej spatřit, bez možnosti jej pohledem přejít. Měřítkem je pak míra kontrastu, velikosti vůči ostatním prvkům, zmnožení a zábor veřejného prostoru. Vizuální smog parazituje na veřejném vlastnictví za účelem obohacení jedné osoby (např. zadavatel reklamy, majitel nosiče, pronajímatel pozemku atd.).

Zdroj: wiki

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované