Hlavní obsah

Pražské hotely na pokraji zhroucení. Češi je nezachrání

Foto: Unsplash - Helena Lopez

Cestovní ruch se na celém světě zastavil. Co bude s pražskými hotely?

19. 5. 7:12

Pražské hotely čeká nejtěžší období jejich historie. Některé ani neotevřou, jiné hodně zlevní. Češi nemohou nahradit cizince, míní hoteliéři. Přesto se Praha snaží pomoci a spouští projekt na přilákání Čechů do hlavního města.

Článek

Hoteliéři s nadějí vyhlížejí datum 25. května, kdy budou moci znovu otevřít své podniky. Ale ani to neodstraní příkop, který koronavirová pandemie mezi hoteliéry vyhloubila. Zatímco ti na horách hlásí podle společnosti Pomáháme hoteliérům téměř plnou obsazenost svých pokojů, ti ve městech závislých na zahraničních turistech čekají další měsíce útlumu.

Češi nenahradí turisty

Možnost otevření hotelů na konci května příliš nepomůže hotelům v městských turistických aglomeracích, a to především v Praze. „Hotely budou mít problémy. Vezměte si ty v Ostravě, Českém Krumlově, Praze. V Krumlově je sedmiprocentní obsazenost. Tohle některé hotely prostě nemůžou přežít, zvlášť ty rodinného typu. Ti lidé to prostě neudrží a budou se podle mě prodávat,“ řekl Seznam Zprávám Viliam Sivek, generální ředitel Sivek Hotels.

Viliam Sivek, mezi jehož pět hotelů patří i Hotel Kampa v Praze, dobře ví, o čem mluví. Je předsedou Fóra cestovního ruchu, což je nezávislá platforma zaštiťující 181 tisíc pracovních míst. V současnosti je poradcem ministryně pro místní rozvoj a také členem krizového štábu vlády při Ministerstvu průmyslu a obchodu.

„Aby to hotely u nás přežily, museli by se ubytovat všichni Češi včetně kojenců aspoň na osm dnů. A to je nereálné, takže ano, očekávám, že hotely v problémech budou a někteří to prostě nepřežijí,“ vysvětluje. Sám Sivek ale své hotely prodávat nehodlá.

Podobně vidí situaci generální ředitel hotelové sítě Le Hotels Group Petr Lžičař. „Pražské hotely, zvláště ty, které mají svou lokalitu v centru, jsou z naprosté většiny závislé na zahraničních hostech. Představa, že jsme schopni tuto skupinu nahradit českými turisty, a to i z minimální části, je naprosto scestná a jedná se o plácnutí do vody buď z neznalosti, nebo politické agitace,“ uvedl Petr Lžičař pro Seznam Zprávy.

Le Hotels spravuje pod svými křídly šest pražských luxusních hotelů, mezi něž patří například hotel Grandior nebo Élite.

Zlevnění hotelů

Jaké jsou tedy možnosti pro pražské hotely? Jednu z těch extrémních zvolil i Petr Lžičař. Vůbec neotevře. „Dokud se neotevřou hranice pro letecké společnosti, hotely v centru se nevyplatí otevřít. Mizivou obsazeností nepokryjí ani náklady na energie a mzdy. Týká se to i naší společnosti,“ popisuje Lžičař.

Viliam Sivek věří, že marketingem a příznivou finanční nabídkou dokáže postavení svých hotelů zlepšit. „My už dva měsíce pracujeme na marketingu. Pro příklad – v mém Hotelu Kampa v centru Prahy, kde dřív bydleli víceméně jen cizinci, jsem měl cenu za noc 2700 korun. Teď jsem musel jít s cenou dolů na 1100 korun,“ řekl Seznam Zprávám.

Zcela jiný postup volí hotel Panorama, který sídlí na pražské Pankráci. „Svoji nabídku budeme letos více směřovat na tuzemskou klientelu, než tomu bylo minulý rok. Nabídky, které budeme poskytovat, budou jistě atraktivní, i když o výrazně cenovém snížení se aktuálně nejedná. Zaměříme se spíše na komfort a především propagaci dodávaných služeb a kvalitu,“ říká tiskový mluvčí hotelu Tomáš Trč.

Jak přilákat návštěvníky

Pomoci pražským hotelům a celému cestovnímu ruchu v Praze má kampaň s názvem „V Praze jako doma“, kterou financuje magistrát hlavního města. S kampaní, jež odstartuje 1. července, přišla marketingová společnost hlavního města Prague City Tourism.

„Cílem projektu je restartovat cestovní ruch v metropoli a pomoci poskytovatelům služeb, kteří se do projektu zapojí. Chceme touto cestou do Prahy přivést domácí klientelu a motivovat návštěvníky, aby v Praze zůstávali déle, respektive přenocovali,“ řekl Seznam Zprávám ředitel sektoru turistických služeb ve společnosti Prague City Tourism Petr Slepička. „Snažíme se takto pomoci pražským hotelům, kulturním institucím, památkám, ale také například restauracím a pražským průvodcům,“ dodal.

V projektu je alokováno přibližně 100 milionů korun, které se použijí převážně na tzv. nosiče. Každý, kdo přenocuje v Praze, získá za každý den nosič na 400 korun, avšak maximálně se jedná o čtyři noci strávené v Praze. „V solidním čtyřhvězdičkovém hotelu bude nyní dvoulůžkový pokoj stát okolo dvou tisíc korun, tedy tisíc pro jednoho, a my jim teď (zákazníkům, pozn. red.) vlastně vrátíme 40 procent z ceny,“ vysvětluje Slepička.

Poukazy bude moci návštěvník uplatnit na předem určených místech, jako budou například muzea a galerie. Nosič bude mít podobu několikamístného kódu, který návštěvník nadiktuje u pokladny a částka se mu z kreditu odečte. Pokud za svůj pobyt peníze nevyčerpá, zbytek se vrátí k základu.

V současnosti se jedná ještě o bezplatné hromadné dopravě, což by ke kreditu mohlo přihrát teoreticky dalších 110 korun (cena 24h jízdenky v MHD). Podle slov Petra Slepičky na radnici panuje na tomto kroku všeobecná shoda.

Pražané, pomozte

Podpory se dočkají pouze hromadná ubytovací zařízení, projekt nechce v souladu s rétorikou pražské radnice podporovat ubytovací zařízení Airbnb. „Platformy sdíleného ubytování či ubytování v soukromí nebudou v tomto projektu zapojeny. Vnímáme, že současná doba kromě mnoha negativ nabízí i pozitivum v podobě možné kultivace turismu v Praze aneb Kdy jindy, když ne teď,“ podotýká Petr Slepička. K zapojení do projektu vyzývá i samotné Pražany: „Kdy jindy si udělat romantický večer ve dvou? Vidět Prahu, jako ji jindy vidí miliony turistů?“

„Jsem přesvědčený, že určitá část českých občanů skutečně zvolí jako variantu letošní dovolené Českou republiku. Zcela jistě to ale nebude hlavní město, alespoň ne z části, která by v současné situaci jakkoliv pomohla. Nezapomeňme, že se pravděpodobně otevřou hranice minimálně do Rakouska, Německa a Chorvatska,“ předpovídá Petr Lžičař z Le Hotels.

Praha podle něj nemůže obstát ani v pasivní, ani v aktivní dovolené, a to především kvůli limitující nabídce kultury, která se nejspíše i v létě bude muset potýkat s hygienickými restrikcemi.

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Doporučené