Hlavní obsah

Pražské letiště odstraní sníh z ranvejí do 30 minut, podívejte se na speciální techniku

Podívejte se, jakou techniku nasazuje pražské letiště, když napadne sníh.

 

Reklama

1. 1. 2017 18:54

Když napadne sníh, tak na silnice vyjedou sněhové pluhy. Na boj se sněhem jsou ale také připraveni na pražském Letišti Václava Havla. Uklidit sníh z letištních ploch musí do půl hodiny.

Článek

Na pražském letišti jsou desítky strojů a lidí 24 hodin denně v pohotovosti, aby mohly vyjet se speciální technikou. Ta musí uklidit pojezdové, vzletové a přistávací dráhy od sněhu nebo námrazy. Proti sněhu má letiště několik obřích zametačů. Jsou vybaveny dlouhou radlicí, speciálním válcem a odfukovači.

„Stroj uklízí ve třech fázích. První je radlice, která odklidí největší nános sněhu. Následuje dočištění koštětem a úplné dočištění proudem vzduchu. Radlice je dlouhá 8 metrů, jestliže se sklopí do pracovní polohy, má záběr 5,5 metru. Když jede stroj v koloně a při plném záběru, tak má spotřebu 120 litrů nafty za hodinu," popsal technickou stránku stroje manažer údržby ploch Pavel Rejlek.

Foto: Letiště Václava Havla

Obří zametače sněhu jsou na pražském letišti neustále v pohotovosti.

Letiště má také speciální sněhové frézy. Ty jsou nasazené poté, co dokončí úklid obří zametače a odfukovače. V posledních týdnech jsou ale hlavně nasazené letištní postřikovače, které likvidují námrazu z ploch.

„V současné době máme tři postřikovače. Dva letištní speciály a jeden kontejnerový. Do těch speciálů se nám vejde 15 tisíc litrů kapaliny, do toho kontejnerového 12,5 tisíce kapaliny. Letos jsme tyto stroje využili už několikrát. Hlavně kvůli ranním namrzajícím mlhám," řekl Seznamu Pavel Rejlek.

Postřikovač, který odstraňuje námrazu z dráhy.

Kvůli počasí má letiště výstražný systém. Zelená znamená, že se pracovníci údržby můžou věnovat jiné práci. Pokud se má počasí zhoršit, padne oranžová výstraha. To znamená, že řidiči například nastartují techniku, aby byla zahřátá a bylo možné případně vyjet. Pokud svítí červená, technika vyjíždí z garáží, řadí se do kolony a čeká se na souhlas, kdy můžou začít pracovníci s úklidem na dráze.

Řidiči obrovských strojů musí mít řidičský průkaz typu C, profesní osvědčení a řadu speciálních školení.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované