Článek
Proslulé velkoměsto průmyslu Detroit je domovem hned tři světových výrobců automobilů: Fordu, Chrysleru a General Motors (GM). Velká trojka se už tento týden probouzí z koronavirového spánku: pracovníci v závodech instalují nové bezpečnostní vybavení. Po téměř osmi týdnech se továrny v pondělí 18. května opět rozjedou. Jak rychle budou moci zvýšit produkci, však bude záležet nejen na poptávce spotřebitelů a kondici subdodavatelů, ale také na dalším šíření nákazy.
Obnovení výroby v autoprůmyslu, v němž v USA pracuje téměř milion lidí, bude pečlivě sledovaným testem. Zátěžovou zkouškou, zda se američtí dělníci mohou vracet ve velkém počtu do továren napříč průmyslovými odvětvími, aniž by se nemoc covid-19 opět začala šířit.
Velký test průmyslu
Vedoucí pracovníci ve společnostech Ford a GM tento týden hlásí, že od přijetí nových bezpečnostních opatření se v závodech mimo Spojené státy neobjevily žádné nové případy přenosu viru. Opatření zahrnují používání masek, oddělení pracovníků montážních linek, dezinfekci pracovních ploch i kontrolu teploty a možných příznaků nemoci všech zaměstnanců před vstupem do závodu.
Trojice detroitských gigantů ve spolupráci s odborovou organizací United Auto Workers (UAW) podnikla bezprecedentní kroky ke sdílení informací o bezpečnostních postupech proti koronaviru. Výrobci vypracovali společný soubor standardů na pracovišti, aby se mohli alespoň přiblížit výrobě před krizí. „Podle nás je důležité, abychom to udělali společně,“ řekl vedoucí výroby Gary Johnson ze společnosti Ford agentuře Reuters. „Nic podobného jsme jako průmysl dosud nikdy neudělali,“ dodal.
Automobilky rozjedou továrny v USA, aniž by pracovníky pravidelně testovaly. Nemají přístup k dostatečnému množství testů, uvedli manažeři firem a úředníci UAW. Budou testovat jen zaměstnance, kteří hlásí příznaky nemoci nebo mají horečky.
„Musíme se o toto testování i nadále snažit,“ řekla agentuře Reuters viceprezidentka United Auto Workers Cindy Estradová. Pokud nebudeme každý týden testovat, aby se nemocní lidé do továrny nedostali, vždy existuje nějaké riziko nákazy,“ upozorňuje.
Záleží na poptávce
Obnova výroby proběhne v několika fázích: GM zahájí své závody s jednou směnou, kromě některých továren na kamiony, které by mohly jet od začátku června již na tři směny. „Návrat na úroveň před krizí se plánuje na 15. června, ale pouze za předpokladu, že bude poptávka,“ řekl pro Detroit News mluvčí General Motors Dan Flores. Navyšování výroby na základě poptávky potvrzuje pro Detroit News i Mike Manley, výkonný ředitel Fiat Chrysler.
Kromě poptávky hrají roli i dodavatelé a šíření nemoci covid-19. „Je to velmi komplikovaná synchronizace mezi zdravím, nabídkou a poptávkou po vozidle,“ uvedla pro místní deník Kristin Dziczeková, viceprezidentka průmyslu, práce a ekonomiky v Centru pro automobilový výzkum.
Česko už částečně vyrábí
V Česku už obnovila výrobu většina automobilek. Hyundai se ve svém závodě v Nošovicích rozjel po třítýdenní odstávce 14. dubna. Mladoboleslavská Škoda Auto obnovila za přísných hygienických opatření výrobu 27. dubna ve všech třech výrobních závodech.
Minulou středu se ale v mladoboleslavské továrně objevily dva případy nákazy koronavirem. Firma pracoviště obou zaměstnanců vydezinfikovala, dezinfekcí prošly i společné prostory. Zaměstnanci, kteří přišli do styku s nakaženými, mají nařízeno řídit se doporučením hygienické stanice.
Stroje minulé pondělí rozjel i výrobce autobusů Iveco Czech Republic z Vysokého Mýta.
Odstávku výroby nicméně opět prodloužila kolínská automobilka TPCA. Podle mluvčího Tomáše Paroubka by se měly výrobní linky spustit 25. května za přítomnosti hygienických opatření, uvedl včera pro ČTK. Důvodem je podle Paroubka uzavření hranic a zavřená dealerství, kde se auta za normálních okolností prodávají.