Hlavní obsah

První automobilka se znovu rozjela. Hyundai začal dvousměnným provozem

Foto: Getty Images

První z českých automobilek se znovu rozjela.

Reklama

O stovky vyrobených aut za den méně, místo tří směn jenom dvě, velké zásoby ve skladu a dezinfekce. V Česku se znovu rozjela první z automobilek – nošovický Hyundai.

Článek

V úterý 14. dubna v šest hodin ráno se po třech týdnech znovu rozjela nošovická automobilka Hyundai. Jako první z českého tria. „Pro zajištění fungování našeho závodu do budoucna bylo po ukončení odstávky nezbytné obnovit jeho provoz,“ vysvětluje mluvčí firmy Pavel Barvík.

Místo obvyklých tří směn využívá automobilka při startu jen dvě. I tak je ale znovurozjetí výroby obrovsky komplikované. Pracovníci firmy, dodavatelé i jejich zaměstnanci se totiž musí dokonale sladit. „Celkově se jedná o zhruba 12 tisíc lidí v Moravskoslezském kraji. Z toho je 3300 našich zaměstnanců a 8700 zaměstnanců pracujících pro naše přímé dodavatele v regionu. Počet našich dodavatelů v rámci Evropy je v řádu desítek, další jsou pak z Koreje,“ vysvětluje Barvík.

Samotná výroba a její „znovurozjetí“ sice není pro firmu nic nového, protože i během roku kvůli celozávodním odstávkám stroje minimálně dvakrát zastaví (v létě a o Vánocích), tentokrát ale musela přidat i další opatření. Například několikrát denně dezinfikuje celý závod. Hlavně bylo nutné zabránit tomu, aby se zaměstnanci mohli setkávat, a samozřejmě bylo třeba mezi nimi zajistit rozestupy.

Naplněné sklady. Poprvé

„Mimořádné je také částečné předzásobení díly, které normálně v systému just in time neděláme. Nyní je ale v souvislosti s aktuální situací na hranicích pro naši jistotu nezbytné,“ dodává Barvík.

Protože automobilka jede jen na dvě směny – ranní a odpolední, zaměstnanci nebudou tolik vytíženi. Ale pocítí to na platu. „Zaměstnanci, na které v jednotlivých týdnech vyjde noční směna, obdrží náhradu mzdy ve výši 70 % průměrného výdělku. Tato úprava výroby bude platit do odvolání a může se podle vývoje situace měnit. Dočasný provoz ve dvou směnách nám umožní lépe reagovat na aktuální složitou situaci na trhu a efektivnější bude i plánování dodávek materiálu od našich dodavatelů. Nepřítomnost pracovníků na nočních směnách nám dává možnost využít tento čas k dezinfekci a dalším opatřením pro zajištění maximální péče o zdraví našich zaměstnanců,“ dodává Barvík.

1500 aut za den? Minulost

Menší výkonnost se projeví také na kapacitě výroby. V běžné době se v Nošovicích vyrobilo 1500 aut, celoročně tedy více než 300 tisíc vozidel modelů i30, Tuscon a nově také elektromobilu Kona Electric. Teď bude výroba proti běžnému dennímu plánu o stovky nižší.

Ve slezské továrně kvůli pandemii nového typu koronaviru dočasně skončila výroba po noční směně v sobotu 21. března. Původně měla odstávka trvat do pondělí 6. dubna, pak ji ale automobilka o týden prodloužila.

Reklama

Doporučované