Hlavní obsah

V Krkonoších obnovují Muttichovy němé značky, letos jich přibude skoro 70

Krkonoše.

Reklama

Správa Krkonošského národního parku (KRNAP) obnovuje Muttichovy němé značky, které mají navádět turisty k nejvýznamnějším horským boudám, vrcholům, osadám či obcím.

Článek

„V současnosti je jich po Krkonoších rozmístěno 96, přičemž na jaře jich přibude dalších 69,“ informoval mluvčí Správy KRNAP Radek Drahný. Červené plechové značky známé také jako Muttichovky dostaly jméno podle příjmení jejich tvůrce Kamila Vladislava Mutticha. Správa KRNAP si loni připomněla 100 let od jejich vzniku.

„Takzvané Muttichovky jsou tradiční krkonošská záležitost, která má v terénu své opodstatnění. Dnes už málokdo zná přesný význam jednotlivých symbolů, mnozí na ně dokonce pohlížejí jen jako na nějaké ornamenty. Faktem ale zůstává, že jak v minulosti, tak i nyní to jsou orientační značky, které mohou turistům v nesnázích pomoc,“ uvedl ředitel Správy KRNAP Robin Böhnisch.

Díky velikosti 30 až 50 centimetrů a červené barvě jsou vidět i za snížené viditelnosti či při námraze. Neudávají kilometrové ani časové údaje, ukazují pouze směr k danému místu natočením a šipkou v dolním okraji značky.

Značky, které budou letos v terénu rozmístěny, vznikají v kovovýrobě v Lánově na Trutnovsku. „Nové Muttichovky budou stejně jako ty původní vyrobené z dvoumilimetrového ocelového plechu s odolnou povrchovou úpravou a natřené budou červenou vypalovací barvou. Němé značky jsou krkonošským unikátem, nikde jinde v Evropě se v této době nic podobného nepoužívá,“ uvedl Drahný. Péči o němé značky se věnuje Horská služba Krkonoše ve spolupráci se Správou KRNAP.

Myšlenky zavedení němých značek pocházejí z počátku první republiky, od Svazu lyžařů Republiky československé (RČS). Prvním důvodem k jejich vytvoření byla nečitelnost letního turistického značení v zimě a druhým jazyková problematika. Počátek Československa je spjat s pokračováním národnostních sporů mezi českým a německým obyvatelstvem, žijícím v nově vzniklé republice. Nejinak tomu bylo i s jazykovou podobou nápisů na turistických ukazatelích. Němé značky bez jakýchkoliv textů měly tento problém vyřešit, uvedla Správa KRNAP.

Vypracování symbolů pro jednotlivé znaky, představující důležité krkonošské cíle, se ujal člen výboru Svazu lyžařů RČS Kamil Vladislav Muttich. V zimě 1921/22 byly značky vyzkoušeny v terénu. „Osvědčily se, a tak bylo celkem odesláno téměř 200 značek krkonošským boudařům, kteří měli zajistit jejich umístění podle zaslaných plánků. V létě 1924 bylo němé značení Krkonoš dokončeno. Muttichovky byly umístěny v celém pohoří, celkově se jednalo o 350 červených cedulí ze silného plechu,“ uvedl Drahný.

Ve 20. a 30. letech se o značky na obou stranách Krkonoš staral Svaz lyžařů RČS. Když po druhé světové válce zanikl, péči o značky v 50. letech převzala horská služba. Právě v tomto období došlo na české straně hor k několika obnovám němých značek, zatímco na polské straně zanikly. O obnovení těch českých se v druhé polovině minulého století zasloužila společnost ŠKODA AUTO se závodem ve Vrchlabí. Automobilka se na obnově značek podílí finančně i nyní.

Naposled byly Muttichovky obnoveny v roce 2003, kdy řemeslníci v dílnách Správy KRNAP ve Svobodě nad Úpou vyrobili 48 nových značek.

Reklama

Související témata:

Doporučované