Hlavní obsah

Dopravní podnik Ostrava dál posiluje a modernizuje svoji trolejbusovou flotilu

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Dopravní podnik Ostrava (DPO) dál posiluje a modernizuje svoji trolejbusovou flotilu. Nyní má ve svém vozovém parku 66 trolejbusů, příští rok jejich počet vzroste na 72.

Článek

Stále větší roli hrají v Ostravě takzvané parciální trolejbusy, tedy trolejbusy s bateriemi, které mohou část trasy jet mimo trolejové vedení. ČTK to řekl generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys.

„Současná flotila trolejbusů je ve fázi rozvoje. Vlastně na ni dneska nepohlížíme ani jako na samostatnou flotilu, ale vnímáme ji jako součást našeho přechodu na elektromobilitu, takže trolejbusy budou mít vždycky svoje pevné místo v našem vozovém parku,“ řekl Morys.

Parciálních trolejbusů jezdí nyní v Ostravě deset. „Od příštího roku to číslo značně naroste až na 28,“ řekl ředitel. Díky tomu, že mohou krátké úseky absolvovat na baterii mimo připojení k elektrické trakci, se zvětšuje akční rádius parciálních trolejbusů. „Dosahujeme tím větší efektivity na našem linkovém vedení,“ řekl ředitel.

Skupina Škoda Transportation dodá podniku v prvním čtvrtletí příštího roku Trolejbusy Škoda T’City. DPO si jich objednal 18 za 203 milionů korun bez DPH. Zkraje roku měl informace, že by první vozy mohly do Ostravy dorazit ještě letos, výrobu ale ovlivnila válka na Ukrajině, která měla dopad na logistické řetězce spojené s dodávkami nových vozů.

„Netýká se to jenom trolejbusů, týká se to i autobusů, elektrobusů, tramvají. Obecně aspoň v těchto oblastech to zaznamenáváme nejčastěji, protože řetězce jsou globalizované,“ řekl Morys. Předpokládá, že větší zpoždění ale dodávka mít nebude.

Náklady na trolejbusy jsou podle ředitele DPO obecně srovnatelné s náklady na elektrobusy. „Nicméně provozní a servisní náklady jsou nižší. Trolejbus svou technologií, tradicí a pojetím obecně je už velice ověřeným konceptem v městské hromadné dopravě a v souvislosti s tím se dá říct, že je spolehlivějším vozidlem,“ řekl Morys.

Provoz trolejbusů a tramvají, ale i autobusů na plyn v současné době výrazně ovlivňují vysoké ceny těchto komodit, kvůli nimž náklady podniku vzrostly. „Ale věřím, že se brzy karta obrátí,“ řekl ředitel.

Ekologický provoz je podle něj i za běžné situace vždycky dražší než ten standardní. MHD má ale velký vliv na kvalitu ovzduší. DPO proto bude dál usilovat o to, aby jeho vozy byly co nejekologičtější.

„Budoucnost městské hromadné dopravy v Ostravě je bezemisní. Je postavena na tradičních vozech, ať už jsou to tramvaje, trolejbusy, ale taky moderní elektrobusy s průběžným dobíjením, a věřím, že postupem času i vozy, které dneska jezdí na CNG, nahradíme elektrobusy a vodíkovými busy,“ řekl Morys. Podnik buduje síť nabíjecích stanic napříč celým městem tak, aby flotilu elektrobusů s průběžným dobíjením využíval co nejefektivněji.

DPO letos slaví 70 let trolejbusové dopravy v Ostravě, výročí připadlo na 9. květen. Ve městě od roku 1952 nejprve fungovala jedna okružní linka, později se přidaly další. Výrazného rozšíření se trolejbusy v Ostravě dočkaly zejména v 80. letech minulého století, dnes jezdí v moravskoslezské metropoli devět denních a tři noční trolejbusové linky.

Kromě Ostravy jezdí v Česku trolejbusy ještě v Brně, Českých Budějovicích, Pardubicích, Zlíně, Chomutově a Jirkově, Mariánských Lázních, Plzni, Teplicích, Hradci Králové, Opavě, Jihlavě a Ústí nad Labem. Chystá se i jejich návrat do Prahy.

Reklama

Doporučované