Hlavní obsah

Obyvatelé Hrdlořez bojují proti nesmyslnému mostu nad mostem v přírodním parku

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Státní organizace Správy železnic připravila mnohamiliardové přemostění dvou železničních mostů v jednom z nejmalebnějších pražských zákoutí a oblíbeném rekreačním místě Pražanů - přírodním parku Smetanka v Praze 9 - Hrdlořezích.

Článek

Projekt, který připravuje Správa železnic, počítá s novostavbou dvoukolejného mimoúrovňového křížení ze sudé staniční skupiny stanice Praha-Libeň nad kolejemi trati Kolín – Praha-Libeň do nového obvodu Hrdlořezy na trati Praha-Libeň – Praha-Malešice. SŽ chce tímto křížením odstranit kapacitní hrdlo, kterým je dnes úrovňové křížení vlaků ve východní části stanice Praha-Libeň. Nová dvoukolejná trať bude do stávající koleje zapojena v blízkosti křížení trati s Českobrodskou ulicí, což povede ke zvýšení kapacity trati. Součástí stavby bude i nové traťové zabezpečovací zařízení. Maximální rychlost vlaků bude 60 km/h.

Stavba budí velké obavy u místních obyvatel, kteří sepsali petici. Ta za několik týdnů má již několik set podpisů. Obyvatelé se obávají, že chystaná stavba je ve své navrhované podobě příliš velká, způsobí nevratnou devastaci unikátního pražského přírodního parku, naruší stav tohoto cenného území a je v rozporu se zákonem o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. „Příroda přijde téměř o 3 000 stromů a bude vymýceno 3 000 metrů čtverečních další zeleně. Navíc ale budou zcela vážně ohroženy i chráněné druhy zvířat a rostlin a toto jedno z nejmalebnějších celopražských přírodních zákoutí bude nenávratně zničeno,“ uvedla za spolek Hrdlořezská zvonička Leona Hornová.

Nové přemostění se má tyčit do výšky 40 metrů nad přírodním parkem a nad dvěma existujícími železničními mosty. Spolek tvrdí, že investor doposud nemá jasno, jaký efekt nové mnohamiliardové přemostění bude pro železniční dopravu vlastně mít. „V původním záměru SŽ byl jako hlavní důvod nutnosti výstavby uveden předpoklad nárůstu nákladní dopravy - v nových výpočtech pro akustickou studii je již ale údajný nárůst nákladní dopravy zanedbatelný a zmiňována je naopak doprava osobní,“ vysvětluje Hornová.

Spolek upozorňuje zejména na skutečnost, že přemostění má odstranit kapacitní uzel, přesto dvě nové koleje budou vedou k jednokolejnému tunelu. „Celkem tedy k němu povedou koleje tři. I naprostému amatérovi musí být jasné, že bez odpovídajícího zkapacitnění navazujícího tunelu je tento důvod naprosto irelevantní. Jeho zkapacitnění je sice zamýšlené, v současné době ale neexistuje žádná studie ani rozpočet. Stavba za miliardy tak problém posune doslova a do písmene o kousek dál bez koncepční a projektové návaznosti,“ uvádí Hornová.

Současný rozpočet stavby podle spolku není zřejmý. Podle Hornové měla stavba stát zhruba 2,3 miliardy, jenže tento rozpočet byl připravený již před dvěma roky. Situace na stavebním trhu se ovšem dramaticky proměnila, stavební materiál, práce i energie zdražily o desítky procent. Spolek uvádí, že investor na žádost dle zákona o svobodném přístupu k informacím sdělil, že rozpočtem stavby nedisponuje. Již ale utratil desítky milionů korun za projektanty a poradce, například zhotovení projektové dokumentace firmou Mott MacDonald CZ stálo 11 808 523 Kč bez DPH.

Petici proti stavbě lze nyní podepsat i elektronicky na stránkách e-petice.cz

Reklama

Doporučované