Hlavní obsah

Od developerů z nákladového nádraží Žižkov získá Praha 1,53 miliardy

Foto: Central Group

Ilustrační foto.

Reklama

Pražský magistrát v následujících letech získá z příspěvků od developerů plánujících výstavbu na území nákladového nádraží Žižkov, asi 1,53 miliardy Kč. Peníze použije na stavbu škol a školek, parků a další infrastruktury.

Článek

Celkově by město mohlo od investorů z dalších rozvojových území získat až deset miliard. Novinářům to dnes řekl náměstek primátora Petr Hlaváček (TOP 09). Metodiku, podle které budou developeři přispívat městu na stavbu infrastruktury, schválili ve čtvrtek na svém jednání pražští zastupitelé. „Na Žižkově z peněz vznikne pět nebo šest školek, základní škola, pozemky pro parky a tramvajová trať,“ řekl Hlaváček.

Na území vznikne nová čtvrť. Projekty plánuje stavět několik developerských firem. Funkcionalistické nádraží bude zachováno a má v něm být mimo jiné ZŠ nebo sídlo Národního filmového archivu. Plány se nelíbí části tamních obyvatel, kteří sepsali petici proti změně územního plánu umožňující výstavbu. Projekt podle nich nezahrnuje dostatek prostoru pro školy, parky a další občanskou vybavenost a hustota obyvatel má být příliš velká. Hlaváček kritiku odmítl.

Magistrát a městské části budou moci nově využít metodiku, podle které budou developeři přispívat na vybudování infrastruktury vynucené jejich projekty. Zřízen bude Fond spoluúčasti investorů na rozvoji území. Důvodem je nedostatek peněz na vybudování nové infrastruktury, kterou musí stavět město. Investoři zaplatí buď 700 Kč, nebo 2300 Kč za metr hrubé podlažní plochy, pokud budou potřebovat změnu územního plánu.

„Je to (metodika) sjednocení městských přístupů, standard, který říká, jakým způsobem město spolupracuje s investory, jak se dohaduje smlouva, je tam smluvní podklad a ten materiál říká, že je dobré se dohodnout. Všechny ty prostředky se vrací do území, kde zátěž vznikne,“ řekl Hlaváček.

V Praze je v nyní osm tzv. rozvojových územích, na kterých má vzniknout rozsáhlá výstavba. Mezi nimi jsou kromě nákladového nádraží např. území Bubny-Zátory v Praze 7 či území v Letňanech. Na pozemcích by mohlo vzniknout přes 51.000 bytů a město by od developerů mohlo získat až deset miliard Kč. Přesnou částku podle Hlaváčka nelze nyní předjímat.

Někteří zastupitelé na čtvrtečním jednání kritizovali, že příspěvky developerů způsobí zdražení bytů. Podle Hlaváčka se tak může stát v začátku platnosti metodiky, avšak postupem času bude bytů přibývat a vyšší nabídka sníží cenu. Podle předsedy magistrátního výboru pro územní rozvoj Petra Zemana (Praha Sobě) by město na vybudování infrastruktury bez příspěvků developerů nemělo peníze.

Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) řekl, že náklady města zvyšuje navíc částka na pořízení změny územního plánu. „Náklady na proces jedné změny jsou okolo milionu korun a řeší se jedna denně, přičemž žadatele změna nic nestojí,“ řekl Hřib.

Magistrát i městské části v minulosti s developery uzavíraly mimořádné smlouvy, v kterých se developer zavázal splnit požadavky města nad rámec svých povinností. Nynější metodika postupy sjednotí, nicméně radnice si ji budou moci uzpůsobit svým potřebám.

Reklama

Doporučované