Hlavní obsah

Správa železnic vyhlásila další tendr na projektanta rychlodráhy, nyní z Poříčan

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Reklama

2. 12. 2021 10:01

Správa železnic vyhlásila sedmou veřejnou zakázku na projektanta vysokorychlostní tratě, tentokrát pro zhruba sedmdesátikilometrový úsek z Poříčan na Kolínsku do Světlé nad Sázavou na Havlíčkobrodsku.

Článek

Je součástí připravované rychlodráhy z Prahy do Brna. Dnes to oznámila Správa železnic. Stavba tratě by měla začít v roce 2027, první vlaky by pak na ni měly vyjet kolem roku 2031.

Úsek Střední Čechy z Poříčan do Světlé nad Sázavou navazuje na už projektovanou trať Polabí. Úsek bude pouze pro osobní dopravu s maximální rychlostí 320 kilometrů za hodinu. Cesta mezi hlavním městem a jihomoravskou metropolí by se po dokončení trati měla zkrátit na méně než jednu hodinu. Správa si od celé rychlodráhy slibuje také výrazné navýšení kapacity železnice a zkrácení jízdních dob, což může vést k rozšíření nabídky vlakových spojů pro cestující nebo zvýšení spolehlivosti vlakového provozu.

Vybraný projektant bude mít na starosti zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí a také přípravu podkladů pro posouzení vlivů stavby na životní prostředí (EIA). Hotovo by měl mít do roku 2025. Součástí dokumentace pro územní rozhodnutí budou veškeré podklady pro rozhodnutí o umístění stavby vysokorychlostní železnice do území. Dokumentace by zároveň měla identifikovat konkrétní pozemky potřebné pro výstavbu rychlodráhy a navrhne technické řešení tratě. Správa železnic zakázku zadala pomocí metody Best Value, která má zdůraznit odbornost dodavatelů.

Správa železnic při přípravách vysokorychlostních tratí vybrala pět úseků, jejichž příprava bude ve zrychleném režimu. Jde o úseky Praha Běchovice - Poříčany, dále Přerov (Prosenice) - Ostrava - Svinov na páteřním tahu mezi Prahou, Brnem a Ostravou a úsek Brno (Modřice) - Vranovice na tahu Brno - Vídeň/Bratislava a dva úseky mezi Prahou a Drážďany.

Výstavba vysokorychlostních tratí by měla výrazně navýšit kapacity železniční sítě a zrychlit spojení na vytížených tratích. O výstavbě se v Česku hovoří už od 90. let, přípravy však začaly až v posledních letech.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované