Hlavní obsah

V Praze získalo loni stavební povolení 9698 bytů, nejvíce od roku 1997

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Reklama

V Praze loni získalo pravomocné stavební povolení 9698 bytů, což je o 5363 více než o rok dříve a nejvíce od roku 1997, od kterého jsou dostupná data. Vyplývá to z údajů o stavebnictví, které zveřejnil Český statistický úřad.

Článek

Česká metropole se v posledních letech potýká s růstem cen bytů o desítky procent ročně, podle vedení města je to dáno i nedostatečnou výstavbou. Primátorův náměstek Petr Hlaváček (za TOP 09) v pondělí řekl, že s oživením výstavby se dá ve střednědobém horizontu očekávat zlevnění ceny bytů.

Z celkového počtu loni stavební úřady vydaly povolení pro stavbu 8283 bytů v nových bytových domech, zbylá připadla na byty v rodinných domech a přístavby. Počet zahájených bytů v Praze byl loni podle dostupných statistik ČSÚ rekordní za období od roku 1997. Konkurovat mohl jen rok 2005, kdy v metropoli začala stavba 8124 bytů.

„Máme po strašně dlouhé době rekord, který určitě znamená určitý nástup změny atmosféry ve městě a vzhledem k tomu, že v ekonomických parametrech je nabídka významným parametrem, tak můžeme v trošku střednědobém horizontu očekávat i zchlazení bytového trhu,“ uvedl Hlaváček. Připomněl také fakt, že loni ČSÚ eviduje také skoro 5000 zahájených rodinných domů ve Středočeském kraji, kde jsou navíc na rozdíl od Prahy obdobné počty v posledních deseti letech stabilní.

Pozitivní vliv na výstavbu v Praze má podle náměstka zahájení výstavby na velkých zanedbaných územích, jako jsou bývalá nákladová nádraží na Smíchově a na Žižkově. Dodal, že výstavbu odblokoval také fakt, že město urychlilo schvalování změn územního plánu, z nichž řada ležela na magistrátu roky.

Nová výstavba v metropoli má nicméně i svoje kritiky. Na posledním jednání městských zastupitelů se například někteří obyvatelé Žižkova postavili proti navrhované nové čtvrti na tamním bývalém nákladovém nádraží. Plány podle nich nepočítají s dostatečnou občanskou vybaveností a nelíbilo se jim také to, že město u developerských firem neusiluje o získání většího množství bytů pro nájemní bydlení. Samotná výstavba podle nich bytovou krizi nevyřeší, protože běžní lidé už na byty nemají a velkou část z nich skupují investoři, často ze zahraničí.

Zastupitelé na jednání schválili metodiku pro příspěvky developerů na budování infrastruktury, konkrétně v případě výstavby na Nákladovém nádraží Žižkov by měl magistrát podle Hlaváčka získat od firem asi 1,5 miliardy korun. Praha také připravuje vlastní bytovou výstavu, k tomu účelu založila Pražskou developerskou společnost (PDS). Ta dostala podle dřívějších informací svěřeny městské pozemky o rozloze asi 400.000 metrů čtverečních, na kterých bude v horizontu 10 až 15 let možné postavit až 6000 bytů pro nájemní bydlení osob v nouzi nebo zástupců podporovaných profesí.

Reklama

Doporučované