Hlavní obsah

Dopravní podnik v Ústí nad Labem se chystá na nákup až 53 nových vozů

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Reklama

Dopravní podnik města Ústí nad Labem by chtěl obměnit svůj vozový park. Do dvou let počítá s nákupem 20 autobusů s vodíkovými palivovými články a až 33 parciálními trolejbusy.

Článek

„Vodíkové autobusy by měly být v Ústí nad Labem někdy na přelomu 2023 a 2024, ale je možné, že se termín ještě posune,“ řekla ředitelka. Autobusy podnik nakoupí z Fondu spravedlivé transformace. „Podepsali jsme rámcovou smlouvu s dodavatelem, který byl vítěz veřejné zakázky,“ doplnila ředitelka dopravní společnosti Simona Mohacsi.

K nákupu vodíkových autobusů je potřeba postavit plnicí stanici a čističku vodíku. Veřejná vodíková plnicí stanice bude u chemičky, v níž vodík vzniká jako vedlejší produkt výroby. „Nyní čekáme, jakmile se vypíše výzva, do které se přihlásíme. Potom všechno rozjedeme, protože máme stavební povolení, smlouva je podepsaná a potom už nebude nic bránit realizaci,“ řekla ředitelka k projektu.

Veřejnou soutěž na dodavatele parciálních trolejbusů, kterou dopravní podnik zahájil loni v únoru, na konci roku zrušil antimonopolní úřad. Podle něj soutěž nebyla transparentní a zvýhodňovala jednoho dodavatele. Mohacsi řekla, že podnik připravuje zakázku znovu. „Podle ceny, kterou máme z první zakázky, tak se pohybujeme někde kolem půl miliardy korun za 33 vozidel, jde o to, na kolik z nich získáme dotaci,“ dodala ředitelka.

V tuto chvíli společnost disponuje zhruba 70 vozidly. Autobusová trakce disponuje vozy na zemní plyn a minoritně na naftu. Devět trolejbusů ve vozovém parku je parciálních, těmi novými chce podnik nahradit zastaralá vozidla. „Kdyby se nám podařilo nakoupit 33 parciálních trolejbusů, tak si můžeme dovolit snížit stav autobusů,“ řekla Mohacsi. Dodala, že několik původních autobusů má podnik pouze kvůli výlukám, vedou mnohdy tam, kde není trakční vedení. Parciální trolejbusy mohou díky alternativnímu pohonu jezdit mimo troleje.

Dopravci chybí v současné době do plného stavu jeden řidič trolejbusu. Podnik má zhruba 250 šoférů. „Máme starší věkovou skupinu řidičů, takže neustále jsou řidiči, kteří chodí do důchodů, a stále nabíráme nové,“ uvedla Mohacsi. Společnost disponuje vlastní autoškolou, proto si může dovolit nabírat nové zaměstnance, aniž by měli řidičské oprávnění.

Více než deset procent vozů řídí ženy. „To je v republice, co vím od ostatních dopravních podniků, vyšší počet,“ řekla Mohacsi. Míní, že za zájmem žen zřejmě stojí kampaň, která byla na ženách také postavena. Dodala, že řidičem trolejbusu a autobusu se může stát v Ústí nad Labem v podstatě každý, koho by taková práce bavila.

Reklama

Doporučované