Hlavní obsah

Revoluce se nekoná: hybridní dopravní letoun byl uzemněn

Foto: www.airbus.com

Hybridní dopravní letoun E-Fan X. Do oblak se ale nepodívá.

Letadla poháněná elektrickým pohonem už nejsou žádné sci-fi, zatím se ale objevují pouze v menším provedení. U dopravních je výroba složitější. Jedno takové mělo brzy vzlétnout, ale projekt byl předčasně ukončen.

Článek

Revoluci na poli vzdušných velikánů slibovala spolupráce francouzského přeborníka motorů Airbus a britského výrobce luxusu na čtyřech kolech Rolls-Royce. V roce 2017 se totiž výrobci odhodlali k odvážnému prohlášení, že do roku 2021 bude v nebeských výškách plachtit hybridní dopravní letoun. Do výrobní party patřil i velmistr elektroniky Siemens, ten ji ale loni opustil.

Slibovaný prototyp E-Fan X vizionáři označili milníkem na cestě za dekarbonizací. Spustili tak projekt s ambicí otestovat, zda lze použít elektromotory a snížit spotřebu paliva.

Elektrickým motorem poháněným plynovou turbínou měl být nahrazen jeden ze čtyř proudových motorů. Jakmile by byl funkční při zkušebních letech, bylo záměrem nahradit druhý proudový motor tím elektrickým. Kromě zmíněné spotřeby paliva by se také snížil hluk z letadla, informuje web Flash Gear.

Airbus měl na starosti celkovou integraci a kontrolní architekturu hybridního pohonného systému, Rolls-Royce zase výkonovou elektroniku, generátor a další pohonné prvky.

Model E-Fan X navázal na projekt Airbusu E-Fan, který prozkoumal možné využití elektrických motorů pro pilotní výcvikové letadlo. To letělo v roce 2014 pomocí lithium-iontových baterií, které piloti mohou nabít během hodiny.

Letecký sen se rozplynul

Ředitelka Airbusu pro technologie Grazia Vittadiniová ve svém prohlášení oznámila, že společnost musí vzít v úvahu realitu světa zasaženého koronavirem a soustředit se na priority. Rozhodnutí bylo přijato po dohodě s firmou Rolls-Royce.

„Společnosti Airbus a Rolls Royce se společně rozhodly ukončit projekt E-Fan X. Stejně jako u všech průlomových projektů v oblasti výzkumu a vývoje je naší povinností neustále je vyhodnocovat a stanovovat priority, aby bylo zajištěno sladění s našimi ambicemi,“ vysvětluje ředitelka pro technologie.

Hlavní cíl Airbusu ale zůstává podle slov Grazie Vittadiniové stejný. „Jsme odhodláni dekarbonizovat letectví. Jsme pevně přesvědčeni, že neexistuje svět, v němž by budoucnost letecké dopravy nebyla udržitelná.“ I přes to, že se letoun do vzduchu nepodívá, se podle ředitelky hodně naučili. „Během posledních tří let nám každý úspěšný milník E-Fan X nabídl bohaté informace o budoucnosti,“ říká.

Výzkum přinesl své ovoce

Hlavní technik Rolls-Royce Paul Stein ve svém prohlášení uvedl, že přestože se jejich program se společností Airbus uzavírá, plánují dokončit svoje pozemní testování systému výroby energie.

„Mezi mnoha úspěchy E-Fan X byl generátor velký přibližně jako pivní sud, jenž produkuje ohromující výkon půl třetího megawattu. To by zajistilo dostatek energie pro zásobování dvou a půl tisíc domů,“ citoval Steina technologický magazín The Register.

Původním cílem byl letošní první zkušební let, ale to už není na pořadu dne. „Stejně jako u všech těchto špičkových programů neustále vyhodnocujeme nejlepší cestu vpřed a oběma stranám se ukázalo, že požadavek provést zkušební let se všemi integrovanými prvky není v tuto chvíli proveditelný,“ uvedl technik.

Doporučované