Hlavní obsah

Nová éra letecké dopravy: dražší letenky a zdravotní prohlídky

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Reklama

Vyšší ceny letenek, méně létaných tras, zdravotní prohlídky před letem a ještě méně jídla zdarma. Pandemie koronaviru předznamenala novou éru letecké dopravy.

Článek

Doslova strašidelně prázdná letiště jsou důkazem toho, že pandemie koronaviru se dotkla téměř všech částí letectví. „Měli bychom být připraveni na přerušované a zdlouhavé zotavování,“ uvedl generální ředitel Delta Air Lines Ed Bastian v dopise zaměstnancům tento týden. „Odhaduji, že tato doba může trvat dva až tři roky.“

Během pouhých několika týdnů koronavirus utnul desetiletí leteckého rozmachu, který byl jedním z největších kulturních a ekonomických jevů poválečného světa. Nyní je vše pozastaveno. Letecké společnosti po celém světě od ledna snížily kapacitu letadel o více než 70 procent, informovala analytická firma Cirium.

Starosti dělá firmám také fakt, že lidem se pravděpodobně i poté, co bude virus pod kontrolou, nebude chtít do uzavřených prostor. Podle průzkumu Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) plánuje více než 40 procent potenciálních cestujících po ukončení opatření a znovuotevření hranic počkat alespoň šest dalších měsíců, než znovu letadlem poletí.

Do letadla v ochranném obleku?

Někteří přepravci proto hodlají nechat neobsazená prostřední sedadla, alespoň v počátcích znovuobnoveného provozu, aby umožnili zákazníkům větší osobní prostor.

Podle šéfa IATA Alexandra de Juniaca však lety na krátké vzdálenosti vyžadují obsazení nejméně 70 procent, aby byly rentabilní. Snížením kapacity letadla o 33 procent se letecké společnosti dostanou pod tento bod udržitelnosti. Při cenách před koronakrizí by létaly se ztrátou, zatímco dopravci poskytující služby v plném rozsahu by se mohli spolehnout zejména na prémiové zákazníky dálkových letů. Všichni ostatní budou podle šéfa IATA muset přehodnotit své cenové strategie.

Některé společnosti zase plánují zavést na palubách ochranné brýle, masky, rukavice nebo ochranné obleky. Evropská komise ovšem chystá pravidla, podle nichž by měly aerolinky v době bezprostředně po uvolnění koronavirových restrikcí upravit letové podmínky. A k podobným opatřením, mezi něž by mohlo patřit povinné nošení roušek nebo dodržování určité vzdálenosti mezi cestujícími, dojde u všech dopravců, oznámila eurokomisařka pro dopravu Adina Valeanová.

Část leteckých společností, které očekávají už tak zásadní propad tržeb, však připravovaná opatření kritizuje právě kvůli možnosti, že by některá sedadla zůstala povinně neobsazená.

Cena za letenky poroste

Alexandre de Juniac navíc sdělil, že kvůli pravidlům sociálních odstupů zřejmě dojde ke zdražení letenek tradičních, ale i nízkonákladových dopravců. Názory se však různí. Například šéf leteckého dopravce Ryanair Michael O'Leary tvrdí pravý opak: po koronakrizi naopak očekává ještě nižší ceny letenek než dosud, protože aerolinie budou potřebovat obsadit co nejvíc linek.

IATA varovala, že letečtí dopravci letos čelí ztrátám z prodejů letenek ve výši 314 miliard dolarů a polovina z nich čelí bankrotu. Ty mohou bez vládních pomocí přijít do dvou až tří měsíců. V posledních týdnech byly uzemněny téměř dvě třetiny globální letecké flotily – konkrétně jde o více než sedmnáct tisíc letadel. Současně je ohroženo více než 25 milionů pracovních míst v leteckém sektoru.

Testování cestujících

Zdá se ovšem, že návrat zpět do běžné letecké reality, na kterou je většina cestujících zvyklá, nebude dlouho možný. Vstup do letadel bude totiž pravděpodobně podmíněn zdravotní kontrolou. Cestující by mohli podstupovat měření teploty, nebo dokonce předkládat zdravotní certifikáty.

„Celý proces by mohl znamenat značné zpomalení provozu,“ uvádí konzultační firma The Boston Consulting Group (BCG). „Musí to být rychlé a bezpečné,“ upozorňuje Dirk-Maarten Molenaar, který se v BCG věnuje oblasti cestovního ruchu a letectví.

Česko hlásí pokles příjmů o 99 procent

Také 95 procent letadel skupiny Smartwings, do které patří značky Smartwings nebo České aerolinie, je nyní uzemněno, sdělila Seznam Zprávám tisková mluvčí skupiny Smartwings Group Vladimíra Dufková. „V současné krizi činí propad příjmů způsobený pandemií 99 procent. Je to tím, že nerealizujeme lety, nemáme tržby, a proto musíme čerpat finanční rezervy vytvořené v minulosti,“ dodala.

Obnovování provozu linek bude záviset na dalším vývoji pandemie covid-19, legislativách jednotlivých zemí a zejména chuti a připravenosti cestujících létat za podmínek stanovených pro překročení hranic. „Například skupina Smartwings Group přepravila za měsíc duben 4 900 cestujících (k 27. 4., pozn. red.), to znamená jen zhruba jedno procento oproti loňskému dubnu, kdy to bylo 484 tisíc cestujících,“ upřesnila Dufková.

V roce 2019 letělo z českých letišť (Praha, Brno, Ostrava, Pardubice) se skupinou Smartwings Group celkem šest milionů cestujících. Společnost zaměstnává téměř 2 500 lidí. Na dotaz, zda byla pod tlakem pandemie nucena přistoupit k propouštění, tisková mluvčí neodpověděla.

Na finanční propady aerolinek reagovali také členové kabinetu. Předseda vlády Andrej Babiš i ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček již dříve připustili, že by stát mohl do klíčových podniků vstoupit, pokud by se kvůli ekonomickým dopadům epidemie koronaviru dostaly do problémů. „Bylo by nejlepší je (ČSA) koupit. Ale je tam už také nějaký zahraniční strategický partner, což vidím jako problém. Musíme se o tom bavit,“ potvrdila Hospodářským novinám zájem ministryně financí Alena Schillerová. Menšinovým majitelem Smartwings Group je čínská CITIC Group.

Vládní podpora nutná k přežití

Své vlády o přiznání finanční podpory žádají v posledních týdnech letečtí dopravci po celém světě. Například v USA už ministerstvo financí aerolinkám vyplatilo první kolo mzdové pomoci.

Právě díky vládním finančním injekcím pravděpodobně přežijí vlajkoví dopravci a velké nízkonákladové společnosti. Investice ze strany vlád ale bude současně znamenat, že společnosti budou alespoň zčásti vlastněny státy nebo jim budou dlužit peníze. Z toho důvodu budou pravděpodobně nuceny snížit množství létaných tras, či dokonce zvýšit ceny za letenky. Zdražení letenek by pak dle společnosti Fornaro mohlo znamenat rychlý nárůst popularity vysokorychlostní železniční dopravy v Evropě a Číně.

Zatím je však téměř nemožné předvídat, jaké dopady bude mít koronavirová krize na letecký průmysl. „Je ale jisté, že po zrušení zákazu cestování přibude klientů, kteří budou chtít vyrazit za svou rodinou nebo přáteli,“ předpokládá Jared Harckham, viceprezident a generální ředitel letectví v poradenské společnosti ICF International.

Navíc je zde mnoho lidí, kteří budou chtít využít svou poukázku na již zakoupený let, který byl z důvodu bezpečnostních opatření zrušen nebo přeložen.

Reklama

Související témata:

Doporučované