Hlavní obsah

Revoluce v létání: pasažéři i s nákladem v křídlech. Futuristický tvar stroje ušetří pětinu paliva, vyvíjí ho Nizozemci

Revoluce v létání: pasažéři i s nákladem v křídlech. Futuristický tvar stroje ušetří pětinu paliva, vyvíjí ho Nizozemci. (Video: Jan Marek, Youtube.com)

4. 6. 17:05

Cestující, ale i náklad a palivové nádrže budou v křídlech. A právě co do pohonu by mělo mít „Flying-V” o dvacet procent menší spotřebu. Nizozemský letecký průmysl se snaží do konce příštího desetiletí snížit emise o 35 procent, národní dopravce KLM Royal Dutch Airlines se proto rozhodl investovat do projektu futuristického letadla.

Článek

Nizozemské aerolinky KLM financují vývoj letadla véčkového tvaru, ve kterém budou pasažéři sedět v křídlech tak, aby byl stroj palivově co nejúspornější. Bude tam s nimi i náklad a palivové nádrže.

„Flying-V” je podle magazínu Business Insider ve svých technických parametrech dost podobný Airbusu A350. Rovněž by měl mít kapacitu pro 314 pasažérů a nákladový prostor o rozměru 160 metrů čtverečních. Rozpětí křídel by mělo být totožné, tedy 65 metrů, pročež by letadlo mohlo používat stejné brány a ranveje.

Létání bez emisí po krocích. Změna tvaru, elektrifikace

Podle dopravce bude ale nové letadlo schopné na dálkových linkách létat úsporněji. Futuristická konstrukce činí stroj o délce 55 metrů lehčím a aerodynamičtějším, čímž podle konstruktérů spotřebuje při stejné vzdálenosti o 20 procent méně paliva než A350. A v budoucnu prý bude stroj podle KLM možné adaptovat na elektrické dvouproudové motory. Zatím se nicméně počítá s nádrží na 140 tisíc litrů kerosenu.

Projekt dopravního letounu „Flying-V” by měl podle jeho vedoucího, doktora Roelofa Vose z delftské univerzity by měl nizozemskému leteckému průmyslu pomoci dosáhnout jeho udržitelných cílů. Sektor chce do roku 2030 své emise snížit o 35 procent. A to i kvůli tomu, že lidé létají čím dál častěji a do vzdálenějších destinací.

„Naším konečným cílem je let bez emisí,” říká Vos. „Letecký průmysl se na světových emisích oxidu uhličitého podílí zhruba 2,5 procenta a neustále roste, takže se musíme obrátit k udržitelnějším strojům,” dodává.

Vzlétne ještě letos

Zatím jediný háček spočívá v načasování. Prototyp letadla, který vyvíjí Technická univerzita v Delftu v Nizozemsku ve spolupráci s aerolinkami KLM, bude podle výzkumníků připravený koncem letošního roku. Certifikované stroje nicméně podle CNN nevstoupí do provozu dříve než v roce 2040.

„Nemůžeme jednoduše elektrifikovat všechna letadla, byla by příliš těžká a přes Atlantik by to zkrátka nezvládla – ne teď, ani za 30 let. Takže musíme vyvíjet nové technologie, které omezí spotřebu paliva jinými způsoby,” vysvětluje Vos.

Vývojáři podle pondělního vyjádření Delftské technické univerzity představí první prototyp letadla v říjnu. Stroj bude při testování stability létat nízkou rychlostí.

S původním konceptem udržitelného letadla, ve kterém lidé, náklad i palivové nádrže cestují v křídlech strojů, přišel výzkumný asistent, té doby ještě student Technické univerzity v Berlíně Justus Benad.

Doporučené