Hlavní obsah

Češi kvůli covidu objevili jiná nákupní centra. Teď mají téměř Vánoce

Ve videu: rozhovory se šéfy Rohlík.cz a Košík.cz.Video: Anita Plasová

 

Reklama

Nová, zpřísňující se opatření v Česku znamenají pro online prodejce potravin jediné: připravit se na „tsunami“ nákupů jako na jaře. Do nadcházejícího podzimu si však nesou zkušenosti nejen oni, ale i zákazníci.

Článek

Lídři českého trhu v online prodeji potravin Rohlík.cz a Košík.cz se shodují, že s ohlášením nových opatření proti šíření covidu-19 roste zájem Čechů o nakupování na internetu. Oproti jarní, nečekané vlně, která prodejce zaskočila, jsou ale nyní připraveni a racionálněji se chovají i zákazníci.

Růsty jsou enormní, panika se nekoná

„V prodejích je vidět výrazný nárůst, v těchto týdnech jsme měli za tříměsíční až čtyřměsíční období nejsilnější nárůst oproti předchozímu roku. Ve srovnání s jarem jsme však schopni prodávat ještě o třetinu víc,“ komentuje aktuální situaci Petr Pavlík, který na postu šéfa Rohlík.cz před pár měsíci vystřídal zakladatele Tomáše Čupra.

Podobně situace vypadá i u konkurence. „Za poslední týden, kdy i počet nakažených výrazně roste, je zájem enormní. Není to stejné, jako to bylo na jaře, kdy vznikla panika a občané nevěděli, co se bude dít, a chovali se nestandardně. Dnes je zájem zhruba o 30 procent vyšší za poslední týden, ale vzhledem k tomu, že jsme připraveni, probíhá všechno hladce,“ vysvětluje šéf Košík.cz Tomáš Jeřábek.

Tentokrát jdou ale oba hráči „do boje“ se zkušenostmi a lepší technikou. Firmy už na začátku září oprášily opatření z jara, i když ne ve stejném rozsahu, a posilují zaměstnanecké i skladové kapacity.

Nové sklady a staronová opatření

„Na silnější podzim se připravujeme tak, že posilujeme hlavně naše kapacity ve skladu, případně na dovozu zákazníkům, zvyšujeme zásoby, protože to je něco, co by nás mohlo limitovat. Příští dny a týdny budou takovým balancem mezi tím, abychom zákazníkům dodali perfektní službu, jak jsou zvyklí, a zároveň dokázali přijmout další nové zákazníky. Ale nevím, jestli jde všechno dělat na 100 procent, takže dopředu říkám, že některé služby se mohou měnit,“ dodává Petr Pavlík, šéf Rohlík.cz.

Ze zmíněných změn už Rohlík.cz zastavil například možnost doobjednání zboží v již uskutečněné objednávce, váhové limity nebo omezený počet položek na jeden nákup ale zavádět neplánuje.

Na Košík.cz nastolili „jarní opatření“ ve větším rozsahu než u konkurence. Po zkušenosti z jara, kdy si zákazníci byli schopni objednat nákup o váze až 600 kilogramů, znovu omezili maximální váhu jedné objednávky na 70 kilogramů. Prodloužila se také doba dodání.

„My se obáváme, že se situace do konce roku nezlepší a stejně jako každá firma i my máme limity, takže nejsme schopni pokrýt kompletně celý zájem všech zákazníků. Už dnes je vidět, že nejsme schopni nabídnout termíny doručení do dvou hodin, protože jsou vyprodané. Jen v rámci Prahy jsme dnes schopni uspokojit šest až sedm tisíc zákazníků denně a budeme do konce roku pracovat na dalším navýšení, ale neumíme to skokově třeba na dvojnásobek,“ říká v rozhovoru Jeřábek z Košík.cz.

„Vítězové“ koronakrize

- online obchody

- lékárny

- prodejci ochranných pomůcek

- platformy pro videohovory

Konkurence se určitě rozroste

Prodejci tak zákazníkům radí, aby lépe a více dopředu plánovali nákupy a nepanikařili v případě mimořádných opatření, jako tomu bylo na jaře. Zároveň se Rohlík.cz i Košík.cz shodují, že prioritou je ochrana zdraví zaměstnanců i zákazníků.

V obou provozech tak zaměstnanci nosí roušky, vše se pečlivě dezinfikuje a pracovníci jsou rozděleni na skupiny, které se nepotkávají. Na náklady s tím spjaté už si firmy zvykly a berou je jako novou, ale důležitou součást výdajů.

Meziměsíční růst o desítky procent v případě Rohlík.cz a meziroční 80procentní nárůst v případě Košík.cz řadí online prodejce k vítězům současné koronakrize. Před kamennými prodejnami, které se online prodej potravin teprve učí, mají náskok.

Podle Pavlíka z Rohlík.cz navíc mizí bariéry, které zákazníci dříve při nakupování online vnímali, a je jen otázkou času, kdy se konkurence ještě více rozroste. Vyšší řády tisíců objednávek očekává v následujících měsících i Jeřábek z Košík.cz, jehož online supermarket díky zájmu už nyní dováží do všech krajů Česka.

Reklama

Doporučované