Hlavní obsah

Šance, jež se neopakuje: Severočeští skláři přebírají klienty Swarovského

Spolumajitelka Preciosy Lucie Karlová vysvětluje, co pomůže sklářům z Česka po těžkém roce pandemie. (Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy)

 

Reklama

23. 3. 10:17

„Strategie je pořád stejná, jsme skláři a budeme skláři. Chceme být nejlepší,“ říká pro SZ Byznys Lucie Karlová, spolumajitelka Preciosy. Pandemie firmě vzala pětinu obratu. Otevřela ale novou příležitost, která ji má posílit.

Článek

Největší konkurent české Preciosy, rakouská firma Swarovski, změnila obchodní strategii. Když v únoru oznámila, že s prodejem samostatných korálků a komponentů k výrobě šperků po celém světě končí, skláři ze severu Čech „zavětřili“ příležitost.

V průběhu roku 2021 totiž Swarovski postupně přestane s maloobchodní distribucí volných krystalů, korálků a perliček a soustředí se především na vlastní produkci designových šperků pro své butiky a spolupráci s módními značkami.

„Nedovedeme si představit, že by se taková situace mohla na trhu opakovat, je to unikátní příležitost. Swarovski změnil strategii a my toho využíváme, protože spousta jejich zákazníků je ve velké nejistotě a potřebují stabilního dodavatele pro svůj byznys. Preciosa tohle může zastat,“ říká pro Seznam Zprávy Lucie Karlová, spolumajitelka skupiny a předsedkyně představenstva divize Preciosa Lustry.

Skupina Preciosa

Je přední světový výrobce skla.

Má 14 zahraničních kanceláří a zastoupení, je vidět ve více než 140 zemích světa.

Počet zaměstnanců: 3500.

Preciosa Ligting (lustry)

Preciosa Beauty (šperky)

Preciosa Ornela (perličky)

Preciosa Vinolok (zátky k lahvím)

Nadace Preciosa: rozdělila od vzniku více než 200 milionů korun.

„Bude hodně záležet, jak zvládneme být aktivní. Jak rychle navážeme komunikaci a jak rychlí budeme v dodávkách,“ vysvětluje. V tuto chvíli podle ní přebírají zásadní hráče po celém světě, jde o hlavní distributory na klíčových trzích.

Posilování na trhu

Kamínky či perličky ze severu Čech skončí podle Lucie Karlové na zboží luxusních značek. Hodinky, šperky, textil, kabelky, obuv, to všechno je ve hře. Pro tuzemské skláře další velká výzva.

„Udávat trend. Být partnerem v oblasti designu i budoucích inovací, to je velký závazek. Módní trendy, to jsou všechno velmi senzitivní věci. Abychom zvládali ve finále ty objemy, které zákazník, partner, bude potřebovat,“ říká s respektem k novince žena, která je manželkou vládce českého křišťálu, skla a libereckého fotbalu Ludvíka Karla. Podle žebříčku Forbesu 77. nejbohatšího Čecha za rok 2020.

Preciosa má podle Lucie Karlové v určitých segmentech a určitých produktech šanci stát se globální jedničkou. Přinejmenším je to příležitost získat významně větší část trhu.

Zrychlit výrobu, zefektivnit skladování a dodávky

„Zákazníci se na nás obracejí a významně stoupá podíl komponentů a dodávek ze strany Preciosy. To je v současnosti velká výzva, kterou řešíme, ať už z pohledu výrobních kapacit, či účasti na trzích,“ dodává spolumajitelka celé skupiny.

Znamená to pro firmu budoucí posilování kapacit, výrobních i skladovacích. „Ještě jsme nedokončili transformaci přístupu ke skladům, řízení výroby. Dost jsme do toho investovali, jak zefektivnit průtok zboží a zrychlit výrobu i skladování. Oblast IT je u nás velká kapitola, v celé skupině,“ vysvětluje Lucie Karlová s tím, že v posledním roce investovali 5 milionů korun do softwaru.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené