Hlavní obsah

Sexy tajemné drama, nebo nezvládnutá práce? New York řeší českou Rusalku

Rusalka v Metropolitní opeře

 

Reklama

4. 2. 2017 15:25

Newyorská Metropolitní opera uvedla nové nastudování Rusalky. Reakce kritiků jsou rozporné.

Článek

Newyorská Metropolitní opera má za sebou premiéru nového nastudování Rusalky Antonína Dvořáka v režii Američanky Mary Zimmermanové.

A už teď je to událost, soudě podle vzrušených reakcí na kulturních stránkách v New Yorku usazených redakcí. Novináři se nemohou shodnout, zda se téměř sto dvacet let stará česká opera stane hitem sezóny (The New York Times), nebo jde o totálně nezvládnuté provedení. „Mohla by být klidně hitem celé dekády, ale museli by všichni podat tak dobrý výkon jako americká mezzosopranistka Jamie Bartonová v roli ježibaby," poznamenal The New York Observer.

Metropolitní opera uvádí Rusalku již potřetí, pojetí Zimmermanové vzbuzovalo před premiérou jen opatrné reakce. Podle The New York Times se ale úkolu režisérka zhostila dobře - kritik Anthony Tommasini její nastudování popsal jako „téměř šokující temné sexy drama”. Ocenil také umně propracovanou scénu i postavy, které dohromady vykreslovaly tajemnou atmosféru.

„Mysteriózní scéna, fantaskní a zlověstná, v kombinaci se smyslným zpěvem krásných postav vytváří romantickou energii, neobvyklou v Metropolitní opeře - nebo i v jakémkoli jiném operním domě,” napsal Tommasini.

V recenzi ocenil i výkon lotyšské sopranistky Kristine Opolaisové, jež podle něj dala hlavní postavě bolestnou zranitelnost. Nejznámější árii Měsíčku na nebi hlubokém potom označil za intenzivní, pěvkyně do ní - oproti jiným sopranistkám - vložila nevídaný vzdor.

Naopak podle Jamese Jordana z listu The New York Observer neměla Lotyšanka hlas pod kontrolou a rychle se unavila. Spokojený nebyl ani s výpravou.

„Nedokázala správně uchopit tuto skvělou romantickou operu založenou na poutavém mytickém příběhu,” řekl o práci režisérky Zimmermanové. Nezvládla podle něj ztvárnit temné prvky pohádkového příběhu.

Jediný dobrý výkon podle něj předvedla mezzosopranistka Jamie Bartonová, pro jejíž hlas „se těžko hledají dostatečně superlativy".

Ostatní pěvci jej ale tolik nenadchli. "Takhle by Metropolitní udělala lépe, kdyby operu zkondenzovala na jednohodinovou aktovku nazvanou Ahoj, Ježibabo!," zakončil Jordan svou recenzi.

Sdílejte článek

Reklama

Související témata:

Doporučované