Hlavní obsah

Seznamte se s králem dezinformací o očkování. Je úspěšným podnikatelem

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek.

Reklama

Americké úřady hledají příčiny snižující se ochoty Američanů se nechat očkovat. Jednou z nich je i značný vliv online dezinformátorů, kteří je od očkování odrazují.

Článek

Na půdě amerického Kongresu a v Bílém domě se již několikrát diskutovalo o „Disinformation Dozen“ (Dvanáctce dezinformátorů), kteří jsou podle výzkumného Centra pro boj proti digitální nenávisti zodpovědní za šíření 65 procent veškerého antivakcinačního obsahu na sociálních sítích. Žebříčku dominuje Američan Joseph Mercola.

Lékař, podnikatel a spisovatel Joseph Mercola je dlouhodobě v hledáčku amerických regulačních úřadů za propagaci nepodložených a neschválených metod léčby nebo přípravků. Pandemie covidu-19 mu nicméně naskytla další příležitosti pro rozvoj jeho byznysu, který zahrnuje doplňky stravy, organické jogurty, ale i ručníky nebo ložní prádlo.

Jen na Facebooku (1700 tisíc sledujících), zveřejnil 600 článků v neprospěch vakcín od začátku pandemie, uvádí server The New York Times. Své myšlenky šíří i přes Instagram (334 tisíc sledujících), YouTube (400 tisíc sledujících) nebo Twitter (298 tisíc sledujících). Jeho impérium mu pomáhají budovat desítky zaměstnanců, kteří spravují jeho web v jedenácti jazykových verzí včetně polštiny nebo italštiny.

Mistr ve vydělávání na nejistotě

„Mercola je průkopníkem antivakcinačního hnutí,“ uvedla Kolina Koltaiová, výzkumná pracovnice z Washingtonské univerzity, která se věnuje studiu online konspiračních teorií. „Je mistrem vydělávání na obdobích nejistoty, jako je pandemie, pro růst svého hnutí,“ dodává. Podobného názoru je i Imran Ahmed, ředitel Centra, které dvanáct nevlivnějších odpůrců vakcín a šiřitelů této myšlenky představilo. „Dostal nový prostor na sociálních sítích, které dovedně a bezohledně využívá k tomu, aby přivedl lidi do jeho područí,“ řekl.

Prostřednictvím internetu se Mercolovy myšlenky šíří po Spojených státech, ale i přeložené do světa v řádu hodin. Ve svých postech si většinou klade řečnické otázky. Například v postu z 9. února si nejdříve položí otázku ohledně právní definice vakcíny a následně ji označí za „lékařský podvod“, který „mění genetickou informaci v těle na továrnu na bílkoviny, kterou nelze zastavit“. Podle monitorujícího programu Crowd Tangle se konkrétně tento post dostal až k 400 tisíc lidem.

Běžné je pro Mercoleho šíření nedovysvětleného obsahu, který je na první pohled zavádějící, informací vytržených z kontextu, případně názorů podobně smýšlejících osob, jež jsou leckdy odbornou komunitou kritizovány za své profesní kompetence. Populární jsou například jeho články s názory newyorského lékaře Vladimira Zelenka a propagátora léčby covidu-19 prostřednictvím antimalarika hydroxychlorochinu se silnými vedlejšími účinky. Díky tomuto lékaři se následně k jeho užívání hrdě přihlásil i bývalý americký prezident Donald Trump, navzdory kritice odborníků.

Mercola se nicméně přednímu umístění v seznamu vlivných dezinformátorů podivuje a motiv vidí především jako politický. Podle něj Bílý dům usiluje „o nelegální cenzuru na základě tajné dohody s provozovateli sociálních sítí“. Ty se snaží jeho nepravdivý obsah označovat, případně pokud nejsou dodrženy podmínky pro užívání sítě, mazat. Mercola tak má mimo jiné na Facebooku zákaz reklamy, podobně i na Twitteru. YouTube uvedl, že Mercolův kanál není součástí programu, kde by mohl díky reklamám na videích vydělávat.

Americký budovatel impéria byl známý oficiálním úřadům již před pandemií. V roce 2012 například začal informovat o výhodách solárií, které podle něj snižovaly riziko rakoviny. Sám je následně začal prodávat v cenovém rozmezí 1200 až 4 tisíce dolarů. O několik let později byl za „šíření nepravdivých“ informací penalizován Federální obchodní komisí a zákazníkům musel peníze vrátit. Pokutován v řádech milionů dolarů za prodej neschválených lékařských přípravků byl i v roce 2005, 2006 a 2011. V aktuální koronavirové krizi na svém webu často propaguje užívání vitamínů a dalších doplňků stravy, které sám na svém webu prodává.

Reklama

Doporučované