Hlavní obsah

Agenti v Česku loni inkasovali přes čtvrt miliardy. Většinu od Slavie

Foto: Profimedia.cz

Slavia loni vyplatila agentům provize přesahující 150 milionů korun. Mimo jiné také agentům Alexandra Baha, kterého přivedla z dánské ligy.

Reklama

Fotbalové kluby, které nyní startují v české Fortuna lize, vyplatily loni hráčským agentům či agenturám na odměnách, bonusech a provizích více než 250 milionů korun. Zhruba ze šedesáti procent se na tom podílela Slavia Praha.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

V součtu se sezonami předchozími zaplatila Slavia agentům za poslední pětiletku 2017–21 celkem 580 milionů korun. Konkurenční Sparta za stejné období 410 milionů. Například loni ale jen třetinu toho, co Slavia. Vyplývá to z údajů, které z nařízení FIFA publikuje každoročně Fotbalová asociace ČR.

Meziročně náklady na agenty v Česku klesly. Za rok 2020 jim ligové kluby zaplatily 312 milionů korun, loni už „jen“ 252 319 106 korun a 57 350 eur k tomu. Po převodu eur na koruny jde v součtu zhruba o 253,7 milionu korun.

Ligová fotbalová asociace (LFA), která profesionální fotbal v Česku řídí, není finanční zátěží svých členů, tedy profesionálních klubů, směrem k agentům, zastupujícím obvykle hráče či trenéry, nikterak znepokojena. „Vyplývají ze smluvních vztahů mezi kluby a agenty. Když je uzavírají, jde o projev jejich svobodné vůle. A nezaznamenal jsem, že by si v Česku na platby agentům někdo stěžoval,“ říká Dušan Svoboda, předseda LFA.

Hráčské agenty nazývá FIFA oficiálně už několik let oficiálními zprostředkovateli. V běžné praxi se však tento pojem příliš často neužívá, obvykle se podle tradice hovoří o agentech.

Vedle příjmů od klubů I. ligy si agenti mohou do svých účetních knih v bilanci příjmů připsat i další částky. Celkem 11 876 857 korun loni vyplatily agentům kluby II. ligy. A dalších 6 301 826 korun a 208 500 eur, což je po převodu podle aktuálního kurzu v součtu 11 410 076 korun, si agenti zinkasovali od samotných hráčů, které zastupují.

Vyplývá to z oficiálních údajů, které publikoval web Fotbalové asociace ČR.

Za co vlastně kluby agentům platí? Obvykle jde o provize za přestup hráče při jeho příchodu do klubu, ale i při jeho prodeji do klubu dalšího. Dále o bonusy vyplácené poté, kdy hráč prodlouží smlouvu s klubem.

Obvykle se výše odměny pro agenta odvozuje z přestupní sumy, lze ji ale konstruovat i jinak. Pokud fotbalista přijde jako volný hráč a jeho nový klub tak ušetří na přestupní částce, lze očekávat, že se jeho agent může těšit na výraznější podpisový bonus jak pro svého klienta, tak i pro sebe.

Někteří agenti si umí prosadit do smlouvy i klauzuli, že každoročně dostanou od klubu částku odpovídající měsíčnímu platu jejich klienta. Ve většině případů hráče, někdy ale i trenéra, kterého zastupují.

Vedle toho si kluby leckdy najmou agenty na to, aby je zastupovali v přestupových jednáních.

A co dělají nebo by měli dělat agenti pro hráče? Oslovují kluby, nabízejí jim své klienty, snaží se pro ně vyjednat co nejlepší podmínky, lobbují za ně, když se ocitnou v nemilosti trenérů. Vedle toho řada agentur nabízí hráčům i právní nebo účetní servis, zdravotní a fitness služby, poradenství v řadě směrů, například v otázce finančních investic.

Nejznámějšími agenturami v Česku jsou ISM Pavla Pasky, Sport Invest, kde šéfuje Viktor Kolář. Dále ESAM Jiřího Müllera, rodinná agentura Nehoda Sport, na zahraniční partnery napojená Global Sports s otcem a syny Zíkovými nebo Chovanec Sport Agency. Řádově v Česku působí několik desítek tuzemských agentur. A na trh vstupuje stále více agentů zahraničních.

V jakém poměru se na příjmech od českých klubů vyčíslených ve statistikách FAČR podílejí agentury sídlící v Česku a v jakém zahraniční, nelze z dostupných údajů vyčíst.

Podíl zahraničních agentur bude ale značný. Souvisí s tím skutečnost, že na přestupové burze pracuje s nejvyššími objemy pražská Slavia, která konkrétně v roce 2020 přivedla hned několik zahraničních fotbalistů, které obvykle zastupují zahraniční agentury.

Konkrétně šlo například o dánské fotbalisty Alexandra Baha a Madse Emila Madsena či švédského reprezentanta do 21 let Aihama Ousoua. V roce 2020 se dotáhl i přestup Ukrajince Tarase Kačaraby, přišli také Nigérijec Ubong Ekpai, Srb Srdjan Plavšič, Slovák Ivan Schranz. Klub podepsal smlouvy i s brankáři Alešem Mandousem a Antonínem Kinským.

Slavii naopak opouštěli Senegalec Abdallah Sima (Brighton) a David Zima (FC Turín).

Jak vidno z grafiky, podíl Slavie na částkách vyplacených agentům je v porovnání s tuzemskou konkurencí absolutně nejvyšší. Jde o 155 milionů korun jen za rok 2020, což činí zhruba 60 procent vyplacených v Česku agentům v tomto roce.

U Sparty už se začal projevovat trend sázky na vlastní odchovance. Agentům loni vyplatila „jen“ 48,5 milionu korun. Někoho možná překvapí, že víc než Viktoria Plzeň, která bývá řazena do trojice nejsilnějších českých klubů, vyplatil loni agenturám FK Jablonec.

Podíl jednotlivých klubů na platbách agentům v roce 2020 vyčtete z grafiky. Konkrétní suma se objeví, pokud kurzorem přejedete příslušný sloupeček. Plzeň a Slovácko vyplácely odměny agentům kombinovaně v korunách i eurech (u Plzně šlo o 45 250 eur, u Slovácka o 12 100 eur), v grafice jsou tyto sumy převedeny na koruny.

Vysoké sumy, které končí na účtech hráčských agentů, registruje i Mezinárodní fotbalová federace FIFA. V roce 2020 se podle údajů, které zveřejnila, vyplatilo takto agentům 500,8 milionu dolarů (11,2 miliardy korun). Z 95,8 procenta se na tom podílejí evropské kluby.

Největší „eldorádo“ nacházejí agenti v prostředí anglických klubů, od kterých loni zinkasovali 133,3 milionu dolarů. Společně s německými, italskými, španělskými, francouzskými a portugalskými kluby zaplatí ročně 77 procent celosvětových nákladů na agenty.

Představitelé FIFA hovoří o tom, že by se příjmy agentů měly regulovat, objevily se návrhy, že by odměna agenta měla činit maximálně 10 procent ze všech přestupových nákladů a maximálně 3 procenta z hráčova platu. Superagenti typu Mina Raioly, Jorgeho Mendese, ale i mnozí další včetně Pavla Pasky jsou zásadně proti těmto tendencím.

Reklama

Doporučované