Hlavní obsah

Ženský sport už je miliardový byznys. Má ale i svoje poražené

Foto: Getty Images

Serena Williamsová už investovala do basketbalu a fotbalu v Severní Americe. Její manžel vlastní osm procent v ženském týmu Chelsea.

Zlaté anglické fotbalistky po návratu z Eura vítalo 65 tisíc fanoušků, v USA profesionální ligy podepisují lukrativní televizní smlouvy. I proto se letos v ženském sportu protočí rekordní 2,3 miliardy dolarů.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Příští rok vstoupí do profesionální zámořské ligy fotbalistek klub Denver Summit a jeho majitele, k nimž patří i lyžařská šampionka Mikaela Shiffrinová a slavný quarterback Peyton Manning, to bude stát rekordních 110 milionů dolarů. Ještě před pár roky by za místo v National Women's Soccer League (NWSL) zaplatili pouhé dva miliony.

Vzhůru míří i WNBA, elitní soutěž basketbalistek. Například klub Indiana Fever, jehož dres obléká hlavní hvězda soutěže Caitlin Clarková, má v aktuální sezoně průměrnou návštěvnost 16 560 diváků. Prodá tedy pouze o 158 lístků na zápas méně než mužský tým Indiana Pacers, který NBA hraje už skoro 50 let.

Největší hodnotu ve WNBA – vlastně i celosvětově mezi ženskými týmy – má nováček San Francisco Valkyries, který se podle specializovaného webu Sportico jako první přehoupl přes hranici 500 milionů dolarů. Ostatní kluby za posledních 12 měsíců v průměru zvýšily svoji cenu na dvojnásobek a v roce 2026 dále porostou. I díky tomu, že začne platit nová smlouva o prodeji televizních práv za 2,2 miliardy dolarů na 11 let.

Ženský sport zkrátka prožívá nebývalý boom, nejen v USA. Stává se oblíbenou investicí, čehož využívají podnikatelé, ale také celebrity ze světa sportu i šoubyznysu.

Klub tenistek, hereček a zpěvaček

Je to jeden z nejzajímavějších sportovních příběhů moderní éry. Před pěti roky dostala hollywoodská herečka Natalie Portmanová nápad, že by bylo fajn mít v Los Angeles tým profesionálních fotbalistek. „Přesvědčila mě skutečnost, že můj syn obdivuje nejlepší hráčky stejně jako Lionela Messiho nebo Cristiana Ronalda,“ svěřila se tehdy listu The Guardian.

Oslovila známé z investičního světa, kolegyně, bývalé sportovkyně – a výsledkem bylo založení klubu Angels City FC, který od roku 2022 hraje NWSL.

Peníze do projektu vložilo více něž sto drobných investorů, z nichž dvě třetiny byly ženy. Vedle Natalie Portmanové například tenisové legendy Billie Jean Kingová a Serena Williamsová (ta jako spolumajitelku zapsala i dvouletou dceru), herečky Eva Longoria a Jennifer Garnerová nebo zpěvačka Christina Aguilera.

Díky tomu, ale i zásluhou dokumentární minisérie vysílané na HBO, se Angels City FC zařadil mezi nejpopulárnější týmy ligy. V minulé sezoně se mohl chlubit průměrnou domácí návštěvností 19 313 diváků.

Foto: Getty Images

Natalie Portmanová klub Angels City FC nejen založila, ale pravidelně navštěvuje i jeho zápasy.

I když pro většinu výše zmíněných osobností byl finanční příspěvek rodícímu se klubu spíše tradičním mecenášstvím než promyšlenou investicí, nakonec na tom i slušně vydělaly. Loni totiž rozhodující podíl v Angels City FC koupili za 250 milionů dolarů Bob Iger, výkonný ředitel The Walt Disney Company, a jeho manželka.

Jak lákavou příležitostí je celá NWSL, o tom svědčí i jména dalších slavných investorů. Najdete mezi nimi basketbalovou legendu Magika Johnsona, boxera Oscara De La Hoyu, lyžařku Lindsey Vonnovou nebo dceru bývalého prezidenta Chelsea Clintonovou.

Podobně zajímavý by byl také seznam z WNBA a některé jména by se opakovala.

Je to i případ Sereny Williamsové, která finančně podpořila rovněž basketbalový tým Toronto Tempo. A tím její angažmá v ženském sportu zdaleka nekončí. Například se sestrou Venus byly producentkami dokumentu Copa 71 o „utajeném“ MS fotbalistek v Mexiku, kde před 54 roky přišlo na finálový zápas přes 100 tisíc fanoušků. Výhledově by ráda investovala i do flag fotbalu, tedy bezkontaktní verze amerického fotbalu, který se v Los Angeles 2028 stane olympijským odvětvím.

Byznys za 2,3 miliardy dolarů

Loňský rok byl pro sportovkyně přelomový především tím, že poprvé v historii OH se početně vyrovnaly mužům. V Paříži jich o medaile, čest a slávu usilovalo 5250.

Zároveň se prvně z ženského sportu stal byznys celosvětově překračující hranici miliardy dolarů. Letos by podle prognózy firmy Deloitte mělo dokonce jít o 2,3 miliardy, tedy víc než trojnásobek ve srovnání s rokem 2022. Z největší části se o to postarají reklamní a sponzorské příjmy (54 procent), následují televizní práva (25 procent) a tržby v den utkání (21 procent), čili vstupné, suvenýry, občerstvení atd.

Mezi sporty se na první místo dostal basketbal (44 procent), za ním je fotbal (35 procent). Nikoli nečekaně je tahounem celého byznysu Severní Amerika (59 procent), druhá je s odstupem Evropa (18 procent), posilují ale i trhy v Japonsku, Austrálii nebo Maroku.

Navzdory rekordnímu přílivu peněz do týmových soutěží ovšem nejlépe placenými sportovkyněmi zůstávají tenistky. V TOP 10 nenajdete jediného zástupce kolektivních odvětví, zatímco u mužů jich je devět.

Nejlépe placené sportovkyně

  1. Coco Gauffová (tenis) – 34,4 milionu USD
  2. Iga Świąteková (tenis) – 23,8 milionu USD
  3. Eileen Gu (akr. lyžování) – 22,1 milionu USD
  4. Čeng Čchin-wen (tenis) – 20,6 milionu USD
  5. Aryna Sabalenková (tenis) – 18,7 milionu USD
  6. Naomi Ósakaová (tenis) – 12,9 milionu USD
  7. Emma Raducanuová (tenis) – 12,9 milionu USD
  8. Nelly Kordová (golf) – 12,5 milionu USD
  9. Venus Williamsová (tenis) – 12,1 milionu USD
  10. Simon Bilesová (gymnastika) – 11,2 milionu USD

Částky představují příjmy za poslední rok a jsou v nich zahrnuté prize money i sponzorské smlouvy.

Zdroj: Forbes

Třeba basketbalová hvězda Caitlin Clarková, díky níž popularita WNBA dosahuje předtím nevídaných čísel, si v aktuální sezoně vydělá pouhých 78 066 dolarů. To je méně, než kolik dostane tenistka vyřazená v 1. kole Wimbledonu. Naštěstí pro ni naprosto dominantní část jejích příjmů (loni to bylo 99 procent!) tvoří peníze z reklamních smluv, například firmě Nike se upsala na osm let za částku 28 milionů dolarů.

V příštích letech se proto dá očekávat podobný scénář jako v NBA nebo NHL. Tedy basketbalistkám a fotbalistkám už nebude ke spokojenosti stačit, že mají kde profesionálně sportovat. Začnou se hlásit o větší podíl z příjmů ligy.

Rekordní fotbalové Euro

Evropa si zatím o podobných starostech může nechat jen zdát. Ale i tady ženský sport vytrvale roste.

Nejlepším důkazem bylo letošní fotbalové ME ve Švýcarsku. Byť jeho start byl mediálně ve stínu mužského mistrovství světa klubů konaného v USA, nakonec vykázalo historicky nejvyšší návštěvnost (657 291). Vyprodáno bylo 29 z 31 utkání a průměrně chodilo 21 203 fanoušků. O téměř tři tisícovky více než před třemi roky v Anglii – a to Švýcarsko nemá k dispozici tak velké stadiony, jako jsou Wembley nebo Old Trafford.

Foto: Profimedia.cz

Londýnské oslavy titulu mistryň Evropy, který fotbalistky Anglie letos úspěšně obhájily.

UEFA věří, že z fotbalu se brzy stane nejpopulárnější ženský sport v každé členské zemi. Podle ideálního scénáře by do roku 2030 měla Evropa mít šest plně profesionálních soutěží.

Paradoxně by k tomu měly pomoct i peníze ze Severní Ameriky. Zatím putují hlavně do Anglie. Zápasy tamní superligy vysílá ESPN (protože v soutěži působí několik amerických reprezentantek) a zájem projevuje stále více zámořských investorů.

Alexis Ohanian, spoluzakladatel sociální sítě Reddit a manžel Sereny Williamsové, nedávno koupil osmiprocentní podíl v ženském týmu Chelsea. „Jednou bude mít klub hodnotu miliardu dolarů,“ řekl po transakci webu The Athletic. Michele Kangová si zase k organizaci Washington Spirit pořídila i London City Lionesses a Olympique Lyonnais Féminin. Jejím plánem je vytvořit ženskou obdobu fotbalového impéria, jaké provozuje Red Bull.

Konec romantických časů

Rozmach ženského fotbalu ale nemá jen vítěze, navzdory všem těm investovaným milionům a působivým akvizicím. Rostou také řady poražených. Nejčastěji klubů, které tento sport držely při životě, když byl skoro všem pro smích.

Klasickým případem je 1. FFC Turbine Postupim. Trofeje sbíral už v časech NDR, ale velmi úspěšný byl i po znovusjednocení země. Šestkrát získal německý titul, v letech 2005 a 2010 dokonce ovládl Ligu mistryň.

Německá kopie Angels City | Sport SZ

V roce 2022 byl ustaven ženský tým Viktoria Berlín a jeho cílem je do pěti let hrát Bundesligu. Pozoruhodné na něm je, že v Německu, kde slovo „investor“ má v souvislosti s fotbalem jednoznačně negativní nádech a úzkostlivě se tam dbá na tradice, existuje klub hrdě se hlásící k tomu, že je podnikatelským startupem.

Viktoria se inspirovala příběhem Angels City FC. Jejími investorkami a ambasadorkami jsou z velké části manažerky, podnikatelky, umělkyně, ale také sportovní ikony: tenistka Steffi Grafová, plavkyně Franziska van Almsicková, lyžařka Maria Höflová-Rieschová.

Peníze na klubový účet převedlo celkem 246 osobností. Hlavně díky nim teď Viktoria může soupeřit s týmy, jež jsou napojené na mužský profesionální fotbal a mají lepší zázemí.

To všechno už je historie. V době, kdy do ženského fotbalu pumpují peníze giganti jako Bayern Mnichov, VfL Wolfsburg nebo Bayern Leverkusen, nedokáže Turbine konkurovat finančně, zázemím ani perspektivou.

Od léta 2024 je bez hlavního sponzora. Tisícovka věrných fanoušků a drobní regionální partneři nemají šanci klub oživit. Patrné to bylo zejména v minulé sezoně, kdy Postupim zřejmě naposledy (nebo minimálně na dlouhou dobu) hrála nejvyšší soutěž. Za 22 kol získala jediný bod a vstřelila pouhých pět branek.

Sešup kdysi nejlepšího týmu Evropy jako by byl symbolickou tečkou za romantickými časy ženského fotbalu.

Doporučované