Hlavní obsah

Správa silnic Plzeňského kraje převzala novou tatru sestavenou středoškoláky

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Správa a údržba silnic Plzeňského kraje (SÚS) dnes převzala nový nákladní vůz Tatra. Z dílů dodaných automobilkou ho sestavilo sedm žáků Střední průmyslové školy dopravní v Plzni (SPŠD).

Článek

Šlo o součást projektu firmy Tatra Trucks a školy na podporu technického vzdělávání. Vůz bude od listopadu zařazený do zimní údržby. „Chceme, aby byl vidět, protože oboustranný polep na boku tatry s fotkou žáků školy tam zůstane napevno a bude celý projekt propagovat do té doby, dokud bude nástavba sloužit,“ uvedl provozní ředitel SÚS Radek Šíma.

Šest velkých beden s menšími díly a kabinu nakoupil podle Šímy krajský odbor školství jako školní pomůcku. „Vůz postavili velmi rychle, asi za týden. Byla to pro ně jedinečná šance si na to sáhnout, protože tady měli zkušené montéry přímo z Kopřivnice, kteří jim radili,“ dodal. Sypací nástavbu a radlici pak namontovala SÚS.

„Jde o nejnovější typ vozu Tatra Phoenix s podvozkem 4×4. SÚS už před zhruba 15 lety nakoupila asi 30 tater modelu Terno, které využívá hlavně na Klatovsku a Domažlicku, kde už ale dosluhují. A teď v soutěžích nakupujeme převážně podvozky Mercedes,“ řekl Šíma. Podle něj bude moci nyní SÚS porovnávat chování nejnovějších typů obou značek.

„Studenti byli v naší servisní škole na stáži. Tři dny měli teorii na tatrovácký koncept a dva dny byli ve výrobě. Lepší je sestavovat vůz delší dobu než týden, aby sloužil jako studijní materiál pro další žáky,“ řekla Jana Mohylová z Tatra Trucks. Díly nakoupil kraj za 2,5 milionu korun, cena smontovaného vozu z továrny by byla o zhruba 250.000 Kč vyšší. Projekt Tatra do škol trvá od roku 2018 a účastnilo se ho už sedm krajů. Koncem září sestaví tatru střední škola v Holicích v Pardubickém kraji.

Phoenix, určený pro civilní sektor, se začal vyrábět v roce 2012. Tatra, která vyrobila první nákladní automobil v roce 1898, loni prodala téměř 1200 vozů a letos plánuje víc. Phoenixů byly stovky kusů, řekla Mohylová.

„Nejtěžší bylo vsazení motoru, který už byl spárovaný s převodovkou. Bylo nebezpečí, že poškodíme další součástky, které už tam byly instalované pro brzdy a ovládání náprav,“ řekl Kryštof Jan Landa student 4. ročníku oboru autotronika. Vůz nesmontovávali úplně od šroubků, nevsazovali třeba převody do převodovky.

„Zájem o obory autotronik, automechanik a nově i autoelektrikář roste, je teď opravdu velký. Hlavně o autotroniky, což je kombinovaný obor. Ve třetím ročníku udělají automechanické zkoušky a pak mají ještě maturitní vysvědčení,“ řekl zástupce ředitele SPŠD Jaroslav Kašpar. Uplatní se hlavně v servisech a autosalonech, které na ně na škole „stojí fronty“. Ředitelka školy s 1100 žáky Irena Nováková doufá, že podle demografické křivky zájem poroste až do roku 2026. Očekávají, že škola bude mít od září 2022 po 15 „hubenější“ letech po dvou třídách autotroniků, automechaniků a autoelektrikářů. „Asi 80 procent absolventů zůstává u oboru,“ řekla.

Související témata:
Střední průmyslové školy

Doporučované