Hlavní obsah

Do tří let chci být jednička v Evropě, říká zakladatel start-upového studia, které staví malé firmy pro velké hráče

Rozhovor s Martinem Pejšou, zakladatelem Creative Dock. (Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy)

 

Reklama

30. 7. 2019 7:00

Česká republika je druhá ve střední Evropě s největším počtem nově založených start-upů. Počet nově vzniklých mladých firem ale nelze přesně určit.

Článek

Podle nedávné studie britské organizace pro průzkum trhu NimbleFins, která srovnávala nejrůznější ekonomické údaje v jednotlivých státech, se v Evropě nejvíc daří start-upům v Německu. Česká republika obsadila 6. místo.

„Podmínky se zlepšují, to je vidět za poslední tři čtyři roky, o hodně víc malých investorů, různých inkubátorů. Z těch viditelných příkladů, jako je Kiwi nebo Twisto, je vidět, že se dá u nás postavit úspěšný start-up,“ říká v rozhovoru pro Seznam Martin Pejša, zakladatel start-upového studia Creative Dock. To je známé vytvářením malých firem pro velké hráče, jako jsou Home Credit, Komerční pojišťovna a Škoda Auto. Tak vznikly projekty jako Zonky, Mutumutu nebo HoppyGo.

Češi se stále neumí „prodat“

Češi se stále podle Martina Pejši umějí málo propagovat: „Dlouhodobě to tak asi bude – technická zdatnost Čechů je velmi velká, ale pak schopnost se prodat, když to srovnám s USA nebo UK, tak to vzdělání, kde se tam učí to prezentovat – tak to tady chybí a postupně se to doučujeme,“ vysvětluje a dodává, že by se firmy neměly bát expandovat na vyspělé trhy: „Mým cílem je do dvou tří let být jednička v Evropě. Máme 9 poboček – a co to umožňuje, že vlastně díky tomu dokážete rychle rozrůst jakýkoliv start-up. U Mutumutu, které vzniklo tady v Čechách, chystáme expanzi do několika zemí,“ prozrazuje Martin Pejša. Spuštění už je na spadnutí v Německu a Švýcarsku. Právě u našich sousedů v Německu navíc rozjíždí velký finanční projekt, o kterém zatím nechce sdílet příliš podrobností. „Zatím nemůžu mluvit o tom, kdo je náš klient, ale je to jedna velikánská skupina bankovní a retailová – jde o nové platební metody, řekněme propojení mezi tím online a offline světem,“ říká Pejša.

Start-upům stejně jako velkým hráčům chybí lidé

Nejvíc zakladatele mladých firem – ostatně jako v celé ekonomice – trápí lidské zdroje. Dvě třetiny uvádějí nedostatek kvalitních pracovníků. Zásadní zlom pro každou z nich je podle Pejši hranice, kdy se ze začínající firmy stává velká. „Já to vnímám jako ten nejtěžší moment. Postavit produkt a získat první zákazníky je ta v uvozovkách jednodušší část. To nejtěžší přichází v momentě, kdy máte začít obsluhovat velké množství zákazníků a zvládnout ten růst. Přicházejí problémy, které nečekáte, já to mám sám za sebou. Nedávají třeba zřetel na to, mít stále dost financí, mít dobré lidi, získávat je a expandovat. Tam se to láme,“ popisuje zakladatel start-upového studia.

44 procent mladých firem zakládají lidé mezi 18 a 29 lety. V Česku je podle hodnocení Forbesu stále nejúspěšnějším start-upem pořád ještě rostoucí zázrak z Brna Kiwi.com. Prodejce letenek, jehož zakladatelem je Oliver Dlouhý. Loni obhájil v žebříčku první místo a zdvojnásobil tržby na necelých 18 miliard korun. Odbavuje přes osm tisíc rezervací denně.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované