Hlavní obsah

Starý pes se naučil novým kouskům. Buffett vydělal na cloudové Snowflake

Foto: Unsplash - Science in HD

Ilustrační fotografie.

Reklama

Warren Buffett se znovu ukazuje jako „Věštec z Omahy“. Firma Snowflake, kterou přivedl na Wall Street, zaznamenala nejlepší vstup na burzu v tomto roce a nejlepší softwarový vstup vůbec. Za jediný den zdvojnásobila svou cenu.

Článek

Cloudová společnost Snowflake trhla rekord. Při svém vstupu na burzu zdvojnásobila svou cenu, a stala se tak největší softwarovou IPO (první veřejná nabídka akcií, z anglického initial public offering) firmou, jaká kdy byla na Wall Street uvedena.

V tomto roce jde dokonce o největší vstup na americkou burzu.

Již v úterý, kdy se s podíly Snowflake ještě neobchodovalo, byla cena 120 dolarů za akcii. O dost více, než byla očekávaná cena, která se pohybovala v rozmezí 100 až 110 dolarů. A tato cena výrazně přeskočila prvotní odhady, když Snowflake oznámil vstup na burzu. V té chvíli se pracovalo se 75 až 85 dolary.

Na stará kolena přišla změna

Málokdo ale očekával, že cena půjde tak strmě nahoru, jako šla ve středu. Někdo ale přece jen tušil, co se bude dít. Warren Buffett, Věštec z Omahy, začal věřit technologiím a také se mu to vyplatilo.

Buffett a společnost Salesforce dovedli Snowflake na burzu a Buffett rovnou nakoupil za nejnižší možnou cenu akcie za 570 milionů dolarů, a protože se cena ještě před vstupem na burzu zvýšila, Buffett vydělal téměř 200 milionů dolarů bez jediného zásahu ostatních investorů.

Nicméně toto jmění se ještě během jednoho dne více než zdvojnásobilo. Pro Buffetta, který se investicím do technologií vyhýbá, jde o nezvyklou investici. Věštec z Omahy navíc v minulosti několikrát zmínil, že technologický sektor je pro dlouhodobé investování příliš nestabilní.

Věštec ve stínech

Cena akcie Snowflake se dostala až k 315 dolarům, což byl nárůst o 160 procent a katapultoval hodnotu společnosti k závratným 90 miliardám dolarů, píše deník Financial Times. Během dne poté klesla přibližně na 250 dolarů, nicméně stále šlo o 112procentní nárůst.

I když Buffett vydělal touto investicí obrovské jmění, nebyl tentokrát nejlepším předvídačem. Tím se stal relativně málo známý Mike Speiser, který vede investiční společnost Sutter Hill Ventures. Ve svém portfoliu má totiž i 20procentní podíl ve Snowflake, protože pomáhal společnost vybudovat na jejím úplném počátku v roce 2012, všímá si agentura CNBC.

V průběhu let Sutter Hill Ventures do Snowflake investovala méně než 200 milionů dolarů. Hodnota tohoto podílu v současnosti vzrostla na 1,4 miliardy dolarů. „Jsem nadšený, že svět začíná chápat, jaký neuvěřitelný produkt tento tým vytvořil,“ řekl pro CNBC investor, který se vyhýbá světlu reflektorů, ještě před středečním uvedením Snowflake na burzu.

Společnost prodala 28 milionů akcií a získala téměř 3,4 miliardy dolarů. Díky působivému debutu je Snowflake vůbec nejúspěšnější softwarovou IPO firmou. Snadno tak překonala rekord z roku 2007, kdy společnost Dell získala téměř jednu miliardu dolarů, všímá si agentura CNN. Snowflake dokonce přeskočil i dosavadní letošní rekordmany, firmu Royalty Pharma, která získala 2,5 miliardy dolarů, a Warner Music s 2,2 miliardy dolarů.

Hodnota společnosti se po uzavření burzy pohybovala okolo 70 miliard dolarů. Ve čtvrtek poté cena akcií relativně dost klesla, a to na přibližných 230 dolarů.

„Existuje určitá obava, že vám u technologických firem unikne trend a pak u jejich akcií dojde k výraznému ocenění,“ vysvětloval lačnost investorů pro Financial Times Adam Ronthal, viceprezident výzkumu ve společnosti Gartner. Také ale uvedl, že nárůst se mu zdá příliš velký.

Společnost Snowflake přilákala investory i uživatele na svůj produkt datových center. Firmy zde mohou ukládat bezpečně svá data, sdílet je pomocí cloudu a pomocí nabízených nástrojů je poté efektivně analyzovat. Ronthal uvedl, že Snowflake může čelit problémům, když se bude snažit bránit svou pozici na trhu vůči větším cloudovým hráčům, jako jsou Amazon Web Services či Google Cloud.

Jako mnoho dalších začínajících technologických firem je i Snowflake nyní ve ztrátách. Společnost zaznamenala v posledním fiskálním roce čisté ztráty ve výši 348,5 milionu dolarů z výnosů přesahujících 264 milionů dolarů.

Většinu peněz firma využila k posílení svého postavení na trhu. Ve své zprávě společnost uvedla, že má nyní okolo 3 100 zákazníků a z toho 146 z 500 firem v žebříčku magazínu Fortune. Zde se umisťují americké společnosti s největšími příjmy za fiskální rok.

Reklama

Doporučované