Hlavní obsah

Nissan potřebuje peníze. Z vlastního půjde zpátky do pronájmu

Foto: RYO Alexandre, Shutterstock.com

Centrála automobilky Nissan.

Japonská automobilka Nissan prodala svoji centrálu, aby získala další peníze na restrukturalizaci. Z výškové budovy v Jokohamě se ale stěhovat nebude – nejméně na 20 let tam zůstane v pronájmu.

Článek

Nissan prodává své sídlo. Díky obchodu získá v přepočtu přes 10 miliard korun, které může obratem investovat. Peníze v první řadě poputují do inovací, které mají automobilku vyvést z vleklé krize. V budově ale zůstane v nájmu. Automobilka je v červených číslech nejen kvůli úbytku zákazníků, ale i kvůli dopadům amerických cel.

Koncern tak spustil obří úsporný program a před časem vyjednával o fúzi s konkurenční Hondou. Z obchodu ale sešlo a jokohamská automobilka kvůli tomu změnila strategii. Vedle USA sází hlavně na trh v Číně, ve které – stejně jako všichni zahraniční výrobci – čelí tvrdé konkurenci domácích značek.

Svou prosklenou výškovou budovu v centru Jokohamy odprodal Nissan konsorciu, za kterým mimo jiné stojí americká investiční skupina KKR. Automobilka v prohlášení uvedla, že obchod nebude mít na každodenní chod centrály žádný větší vliv. Koncern si bude areál od nových vlastníků dlouhodobě pronajímat.

Vydělané peníze mají putovat hlavně do změny interních procesů. Nissan do nich plánuje zapracovat modely umělé inteligence, které by se podle agentury AP využívaly na mnoha úrovních napříč celou firmou. Ta se obecně snaží dohnat ztráty v digitalizaci a taky na klíčových trzích.

Klíčem má být Čína

Nissan má velké plány hlavně s Čínou, kde má i jednu z továren. V té se mají do budoucna vyrábět nejen automobily pro tamní trh, ale i pro okolní země. Koncern by tím zajistil její vytíženost, která kvůli úbytku čínských zákazníků vázne. Společně s místní značkou Dongfeng proto založil joint-venture, která se má o vývoz do zbytku Asie postarat.

Ředitel koncernu Ivan Espinosa ale vedle toho plánuje další velké škrty. Před několika měsíci prohlásil, že Nissan postupně uzavře část svých závodů – ze současných 17 by jich mělo zůstat jen 10. A koncern zároveň s tím zruší i na 20 tisíc pracovních míst, tedy asi patnáct procent všech pozic.

Namísto vlastních sil hodlá víc spoléhat na spolupráci s ostatními. I tady by měla Čína hrát prim. Na tamní trh by se měla už brzy dostat nová generace modelu Teana, na které Nissan spolupracoval s firmou Huawei. Ta do vozu integrovala svůj operační systém – Teana bude mimochodem prvním autem se spalovacím motorem, ve kterém bude toto řešení zabudované.

Problémem může být… opět Čína

Plány japonské automobilky ale můžou ohrozit potíže se zásobami čipů. Nissan, stejně jako například Volkswagen, ohrožují výpadky dodávek od společnosti Nexperia. Vývoz jejích čipů teď omezuje Čína, a to kvůli sporům s Nizozemskem. To nad výrobcem čipů převzalo kontrolu kvůli obavám, že jeho čínští majitelé zneužijí přístupu ke klíčovým technologiím a „přepošlou“ je do své mateřské země.

Čína pak na protest omezila vývoz čipů ze svých továren, které dodávají křemíkové součástky automobilkám po celém světě. Ušetřený toho nezůstává ani Nissan, který nevylučuje, že bude muset omezit výrobu ve svých továrnách, pokud se bude situace dál zhoršovat. Koncern ale ve vyjádřeních vzkazuje, že doufá v brzký konec regulací.

Prodej jokohamské centrály není prvním rozhodnutím, u kterého Nissan provedl symbolický řez. Už v létě oznámil, že kvůli hospodářským problémům uzavře jednu kmenovou továrnu – areál v japonské Oppamě je součástí koncernu od roku 1961 a platil za vlajkový závod. Na jeho linkách vznikala auta, kterými se Nissan prezentoval coby technologický lídr. Mimo jiné šlo o první generaci modelu Leaf.

Továrna s dlouhou tradicí a vlastním testovacím okruhem ale skončila na seznamu těch, které se mají v dohledné době uzavřít. V provozu zůstane jen zmíněný autodrom a testovací centrum. Nová auta se tam ale už stavět nebudou.

Nissan kvůli poklesu objednávek dobrovolně omezuje své výrobní kapacity. Zatímco ještě v létě byl schopný vyrábět na 3,5 milionu vozů ročně, do budoucna by se mohl spokojit s kapacitou kolem 2,5 milionu. Automobilka by tím zůstala daleko za svými někdejšími vyzyvateli. Honda dokáže vyrábět jednou tolik, Toyota dokonce hned čtyřikrát tolik aut, než Nissan plánuje.

Související témata:

Doporučované