Hlavní obsah

Statisíce z ODS pro firmu bývalého poslance, tisíce se našly i pro říši Agrofertu

Foto: Radek Nohl, Seznam Zprávy

Leták a noviny ANO, za které dostal zaplaceno lídr a manažer tohoto hnutí v Litoměřicích.

Reklama

Strany platí za kampaň statisíce spolustraníkům i asistentům poslanců.

Článek

Čtrnáct let do roku 2010 byl Oldřich Vojíř poslancem za ODS. Po odchodu z této strany i z politiky podniká. Dnes je mimo jiné spolumajitelem reklamní agentury Nordeko.

Právě tato firma přitom patří na seznam těch, s nimiž Občanská demokratická strana spolupracuje při kampani do Senátu. ODS na svém účtu uvedla, že agentuře Nordeko vyplatila přes 823 tisíc korun.

I v letošní kampani se točí statisícové částky a ukazuje se, že členství či dobré kontakty na volební štáby kandidujících stran mohou přinést dobré obchody.

Z veřejně dostupných stranických účtů už Seznam vyčetl a napsal, jak velké částky vydělávají hlavní hybatelé kampaní. Na příkladu firmy Nordeko a dalších je však vidět, že volby jsou dobrým časem i pro bývalé straníky či poslanecké asistenty a jejich firmy.

Málokdo však chce o zakázkách na volební kampani podrobněji mluvit.

Už jmenovaný bývalý poslanec Oldřich Vojíř například ihned odkazuje na šéfa firmy. „Zavolejte pana Volfa, daleko podrobněji vám vysvětlí, jak je to s kampaní nebo jakou máme smlouvu s ODS,“ řekl Seznamu.

Doporučený Tomáš Volf, předseda představenstva firmy Nordeko, však není o moc sdílnější. Odmítá detaily o spolupráci s ODS uvést.

Na kampani stejné strany se našly práce i peníze také pro firmu MARES Pro, jejíž jednatelkou je Petra Marešová kandidující na devátém místě kandidátky ODS v Jindřichově Hradci. Od ODS dostala její společnost zaplaceno přes 710 tisíc korun.

„Máme na starosti celou outdoorovou kampaň pro pana Jana Tecla, který kandiduje v senátním obvodu 44 Chrudim,“ upřesnila Marešová.

Není to pro ni první zkušenost s kampaní strany, za niž nyní kandiduje. Pro ODS už dělala její firma také v kampani před loňskými senátními volbami.

Podívejte se na pořad Sabiny Slonkové a Jiřího Kubíka o zákulisí financování volební kampaně ANO z minulých komunálních voleb:

Video: Jiří Kubík, Sabina Slonková, Seznam Zprávy

Vlastník Čapího hnízda dostal přes 63 tisíc

Další příklad z jiné velké kandidující strany ukazuje, že ani letos se nezapomnělo na tradiční dodavatele spojené s lidmi na stranickém vrcholu.

Hnutí ANO například vyplatilo – byť v porovnání s jinými drobné částky – také firmám patřícím do koncernu Agrofert, který dříve vlastnil šéf hnutí Andrej Babiš.

Za koblihy a občerstvení zaplatilo firmě Penam přes 8 tisíc korun.

Dalších více než 63 tisíc dostala společnost Imoba. Ta je v poslední době známá tím, že jí patří farma Čapí hnízdo.

„Jaké má společnost Imoba klienty a co pro ně dělá, to je ryze její interní záležitost,“ uvedl mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka.

Z volebního účtu ANO vyplývá, že Imoba pro ANO dělala grafické práce.

Lídra ANO platí hnutí také jako grafika

Tomáš Sarnovský je lídrem kandidátky a manažerem hnutí ANO v Litoměřicích. Hnutí mu za práci na kampani podle údajů na transparentním účtu zaplatilo zhruba 180 tisíc korun.

„Jsem povoláním grafik,“ vysvětluje Seznamu Sarnovský. „Připravili jsme noviny pro všechny organizace v celém Ústeckém kraji. Měli zajištěné fotografování kandidátů. Potom se dělaly plakáty, letáky pro jednotlivé akce,“ doplnil s tím, že se na kampani hnutí ANO podílel už počtvrté.

Firma asistentky jihlavského poslance ANO Josefa Kotta se pak podílela na kampani hnutí premiéra Andreje Babiše. Společnosti Central Media, kde Líbalová působí jako jednatelka, odešlo z pokladny hnutí ANO celkově zhruba 171 tisíc korun.

Mimochodem – z její reakce je patrné, že na některé otázky spojené s financováním kampaně mají v ANO vzor.

„Je to fakturace spojená s prací na senátních volbách, přesně tak, jak ukládá zákon. A navíc máme i transparentní financování komunálních voleb,“ uvedla totiž asistentka Líbalová na dotaz Seznamu shodnou odpověď jako den před tím dva přední marketéři Marek Prchal a Marek Hanč.

Paní Líbalová jen k unifikované odpovědi dodala dovětek, že s hnutím spolupracuje dlouhodobě.

Bývalá mluvčí ČSSD zajistila focení kandidátů

Sociální demokracie pak zaplatila 145 tisíc korun firmě Magma Communication. Tu vlastní Magdaléna Mrnková, dlouholetá asistentka poslanců i bývalá mluvčí ČSSD.

V současné době je asistentkou poslankyně Kateřiny Valachové. „Zajišťovali jsme fotografické služby všech kandidátů ČSSD do Senátu,“ řekla Mrnková, za co zmíněnou částku dostala.

Dalších 119 tisíc sociální demokraté zaplatili společnosti místostarosty za ČSSD na Praze 3 Ivana Holečka.

Reklama

Doporučované