Stárne se ve vesmíru pomaleji? NASA zkoumala dvojčata, jedno na ISS, druhé na Zemi

12. 4. 2019

Dlouhodobá studie NASA zkoumala vliv pobytu ve vesmíru na astronauta Scotta Kellyho. (Video: Lukáš Fíl, Youtube.com)

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) provedl rozsáhlou studii dvojčat, která zkoumala, jak na lidský organismus působí pobyt ve vesmíru. Vědci u astronauta Scotta Kellyho během jeho pobytu ve vesmíru zaznamenali rychlejší stárnutí a změny v projevech genů a poškození DNA. Většina z těchto změn se ale po jeho návratu na Zemi vrátila do normálu.

Astronaut Scott Kelly má identické dvojče Marka s téměř totožným genetickým kódem. Díky tomu mohli vědci v dlouhodobé studii porovnávat jejich životní funkce a určit, k jakým změnám došlo díky Scottově pobytu ve vesmíru.

Zatímco Scott pobýval na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) rekordních 340 dní, jeho bratr byl v tu dobu na Zemi. Od obou vědci v dlouhodobé studii odebírali biologické vzorky a podrobovali je testům. Vědce zajímaly změny buněčné struktury, celkový stav organismu i poznávací funkce.

Výsledky studie teď vyšly v odborném časopise Science, jedná se o zatím nejúplnější přehled reakce lidského organismu na pobyt ve vesmíru. Na studii se podílelo 84 odborníků z 12 univerzit.

Po návratu Scotta na Zemi vědci zjistili, že u něj došlo k urychlení zkracování i úbytku takzvaných telomerů. Tento jev může ukazovat negativní důsledek pobytu ve vesmíru na zdraví buněk. Telomery se u lidí zkracují s věkem a jsou znakem stárnutí.

Dalším důležitým zjištěním bylo, že Scottův imunitní systém ve vesmíru reagoval normálně na injekci s vakcínou proti chřipce. Při dlouhodobém pobytu ve vesmíru by tak NASA mohla astronauty očkovat a předejít tak šíření nemocí.

„Třetí klíčové zjištění studie se týká variability v projevech genů. Tento výzkum nám pomůže pochopit, jak jsou geny a jejich projevy spojeny s nemocemi, zdravotními vadami a zranitelností organismu. Během letu jsme zaznamenali nárůst v projevech určitých genů. Při návratu na zemi se ale projevy většiny Scottových genů vrátily zpět do normálu,“ shrnuje jeden z poznatků studie její koordinátorka Marisa D. Convington z NASA.

NASA výzkum provedla v rámci příprav na dlouhodobé vesmírné cesty. Například let na Mars by trval dva až tři roky. Ten NASA plánuje kolem roku 2033.

Doporučujeme