Hlavní obsah

Taxis přirovnávali ke skoku bez padáku, nyní už takovou hrozbou není. Budoucnost má přesto nejistou

Taxisův příkop už není takovou hrozbou, shodují se žokejové. (Video: Jakub Burian, Seznam Zprávy)

 

Reklama

13. 10. 2018 8:49

Jako jediná překážka kurzu nejslavnějšího českého dostihu se skáče jen jednou ročně. Koně přes překážku Taxisova příkopu přelétnou pouze při Velké pardubické.

Článek

Jméno dostala slavná překážka v roce 1892 a odkazuje na prince Egona Thurna-Taxise. Dodnes skáčou koně prakticky do neznáma. Příkop je totiž skrytý za překážkou živého plotu a podle slov správce dráhy pardubického závodiště Jiřího Jandy musí žokej s koněm skočit vzdálenost kolem osmi metrů. „Dneska už jsou tak kvalitní koně a jezdci, že Taxis nepředstavuje žádný obrovský problém. Téměř vždy se ale z toho dvacetihlavého pole najde někdo, kdo udělá chybu a na této překážce skončí. Za socialismu to bylo mnohem horší,“ doplňuje Janda.

Pryč je doba, kdy se Taxisu báli i ti nejlepší žokejové. Zlom přišel v roce 1992, kdy během závodu vtrhli na trať protestující z řad ochránců zvířat. Následně došlo ke snížení parametrů překážky tak, aby docházelo k minimálnímu počtu zranění. „Příkop se změlčil a dno příkopu se tehdy zvedlo o metr nahoru, čímž se zmírnila dopadová hrana. Když dnes kůň skočí do poloviny této hrany, tak nepřistane natvrdo, ale kinetická energie ho pošle dál, takže možná udělá kotrmelec, ale o život nepřijde,“ vysvětluje Janda.

Podívejte se, jak na poslední závod Velké pardubické vzpomíná jeho vítěz Jan Kratochvíl.

Na poslední závod Velké pardubické vzpomíná jeho vítěz Jan Kratochvíl. (Video: Jakub Burian, Seznam Zprávy)

Čtrnáctinásobný účastník a velký smolař Velké pardubické Kamil Kuchovský historickou podobu Taxisova příkopu shrnul do jedné odpovědi. „Jaký že to je pocit skákat přes Taxis? Asi takový, jako když vyskočíte z letadla a neotevře se vám padák,“ prohlásil. Odpověď posledního vítěze legendárního dostihu Jana Kratochvíla už je zcela odlišná. „Chyba se samozřejmě stát může, ale ta se může stát i na jiných překážkách. Je to pořád čtvrtá překážka dostihu a koně zde mají ještě dost sil. Nejtěžší překážky jsou pro mě Havlův skok a Velký anglický skok, kdy už toho zhruba po pěti kilometrech mají koně plné zuby. Taxis už není takovou hrozbou,“ myslí si Kratochvíl.

Řada expertů jde ale v otázce překážkových dostihů ještě dále a nevěští jim dobré vyhlídky. „Budoucnost překážkových dostihů je velký otazník, protože v některých státech už úplně skončily nebo skomírají,“ říká Janda. Velká pardubická se proto snaží, aby závod byl co nejvíce regulérní a koňům se nic nestalo.

Znovu po roce se jednadvacet koní pokusí Taxisův příkop zdolat v neděli v 16:40, kdy startuje 128. ročník Velké pardubické.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované