Hlavní obsah

Těžká auta s kůrovcovým dřevem likvidují silnice a cesty. Opravy stojí miliony. A letos bude hůř

Kůrovcová kalamita ničí i silnice a obecní cesty.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Utržené krajnice, hluboké krátery a vyježděné koleje po sobě nechávají těžké automobily, které z lesů odvážejí vytěžené kůrovcové dřevo. Obce a kraje opravy komunikací zatím musí hradit ze svého. Hlavně pro malé obce je to velká zátěž pro rozpočet.

Článek

Kůrovcová kalamita, která Českou republiku trápí už od roku 2015, dopadá finančně nejen na vlastníky lesů, ale také na majitele silnic a zpevněných komunikací. Těžké nákladní automobily strhávají krajnice, způsobují výtluky nebo rozjíždějí obecní cesty vedoucí k lesu.

Starostové a hejtmani z nejpostiženějších regionů už od loňska prosí stát o pomoc. Dotace na opravy poničených silnic se zatím však stále připravuje. „Program by měl být připraven ke spuštění v roce 2019. Podmínkou je schválení finančních prostředků vládou,“ říká mluvčí ministerstva zemědělství Vojtěch Bílý.

Rok 2019 se však přehoupl do druhé poloviny a samosprávy nemají přislíbenou ještě ani korunu. A komunikace alespoň provizorně opravovat musí, hradí to proto ze svých rozpočtů. Z peněz, které by rády použily na něco jiného.

Například obec Brzkov na Vysočině platí za opravy cest každé tři měsíce desítky tisíc korun. Pro obec s 290 obyvateli to nejsou malé peníze. „V katastru musíme opravovat 6 kilometrů silnic a zpevněných cest. Každé tři měsíce sem posílám bagr a kupujeme různé štěrky a makadamy, abychom dali cesty do provozuschopného stavu. Jako její vlastníci jsme povinni se o cestu postarat, aby se k okolním pozemkům dostali jejich vlastníci,“ říká starosta Brzkova Aleš Bořil (bez PP) a ukazuje na příjezdovou cestu k lesu, ve které těžké nákladní automobily vyjezdily hluboké koleje a na několika místech úplně strhly krajnici. Dílo zkázy dokonal déšť, který krátery ještě více prohloubil.

U sebe v kanceláři pak starosta ukazuje kupičku dopisů. „Už jsem na to apeloval v minulém roce, kdy jsem se obrátil na kraj i na ministerstvo životního prostředí. Bylo mi odpovězeno, že se něco plánuje, připravuje, ale pro naše obce se vlastně pořád nic neděje,“ říká. „Všichni víme, jaká kůrovcová kalamita tady na Vysočině už od roku 2015 je, ale chybí nám systémové řešení,“ krčí rameny.

Prosbu o pomoc psal i na kraj. Ten je však v podobné situaci jako obec Brzkov, byť má rozpočet na opravy silnic větší. „Jsme vlastníkem čtyř a půl tisíce kilometrů silnic 2. a 3. tříd a současná situace se na jejich stavu samozřejmě odráží,“ říká krajský radní Martin Hyský (ČSSD), který má na starost gesci lesního hospodářství a s ním spojený kůrovcový kalamitní štáb.

Finální ránu však podle něj krajské silnice teprve dostanou, pokud se tedy vyplní předpovědi sucha. „Na standardní rok bývala plánovaná a nahodilá těžba něco kolem 1,5 milionu kubíků dřeva. Loni to bylo už 4,5 milionu a letos se podle vývoje počasí dá předpokládat, že se dostaneme na 10 milionů. Což bude samozřejmě velká zátěž na silnice,“ říká.

Díry v silnicích a utržené krajnice tak zatím spíš provizorně lepí. „My nechceme lít peníze do černé díry, aby nám na ni znovu najely těžké náklaďáky a za dva tři roky jsme ji opravovali znovu. Jedná se spíš o udržování provozuschopnosti,“ dodává.

Jeho kraji se zatím daří pokrývat provizorní opravy ze schváleného rozpočtu Správy a údržby silnic. To obec Brzkov už kvůli opravám cest musela provádět rozpočtová opatření.

Velkou zátěž na rozpočty hlásí i Moravskoslezský kraj, který je spolu s Vysočinou nejvíce postiženým regionem. „Jen na Bruntálsku odhadujeme škody asi na 400 milionů korun, což je dvojnásobek oproti prostředkům, které Správa silnic Moravskoslezského kraje pro tuto oblast má,“ upozorňuje náměstek hejtmana Jaroslav Kania (ANO). Jeho šéf se kvůli poničeným silnicím letos v dubnu obrátil s prosbou o pomoc přímo na vládu. Zatím bez úspěchu.

Na tento rok proto plánují uvolnit na opravy 6 milionů z krajského rozpočtu. „Sedminásobná těžba dříví způsobuje trvalé poškození konstrukce vozovek, které nebyly dimenzovány na takovou zátěž,“ říká náměstek hejtmana Jakub Unucka (ODS).

Byť ministerstvo zemědělství spolu s ministerstvem pro místní rozvoj připravuje výše zmíněný dotační titul, který by chtěl spustit tento rok, kraje si z něj nepomohou. „Způsobilým žadatelem v rámci tohoto dotačního titulu budou obce, které jsou nejčastějším vlastníkem místních komunikací,“ říká Vojtěch Bílý z ministerstva zemědělství. A dodává, že dotace budou určeny pro regiony, kde kůrovcová kalamita již odeznívá.

Reklama

Doporučované