Hlavní obsah

TPCA mění plány: výrobu zavírá dřív a hned na měsíc. Jde i o budoucnost

TPCA zastavuje výrobu už dnes po odpolední směně.

Reklama

Společnost TPCA zastavuje výrobu o týden dřív, než ještě včera oznámila. Linka se zastaví dnes po odpolední směně. S obnovením výroby počítá firma 17. dubna, na odstávku kvůli koronaviru naváže plánovaná technologická odstávka.

Článek

57 a půl vteřiny na posledním taktu – a z montážní linky sjíždí hotový vůz. Za necelou minutu poté další. Kolínská TPCA zatím vyrábí ve stejném tempu jako během roku. Dnes naposled. I tady se linka odpoledne zastaví. I když firma původně plánovala ponechat výrobu o týden déle než Škoda Auto, nakonec skončí ve stejnou dobu, tedy dnes po odpolední směně.

Měsíc bez provozu

„Zdraví a bezpečnost zaměstnanců a stakeholderů jsou na prvním místě. Z toho důvodu jsme již včera ohlásili zastavení linky v příštím týdnu a nadále jednali s ostatními závody Toyoty v Evropě a vedením obou koncernů PSA a Toyoty o možnosti předsunutí na co nejbližší termín. Nadále úzce spolupracujeme i s dodavateli, abychom plynule zajistili zastavení linek, ke kterému dojde již dnes po odpolední směně,“ uvedl Tomáš Paroubek, mluvčí TPCA. Dodal, že zaměstnanci se všechny podrobnosti dozvědí dnes.

Zastavení výroby potrvá do 3. dubna. Pak ale firma spouští dlouho plánovanou technologickou odstávku a ta potrvá až do 17. dubna.

Nejistá budoucnost

Každý den uzavření závodu přitom pro TPCA znamená minus 920 vyrobených vozů, a tedy velké ztráty. „Budou nejspíš platit zaměstnance podobně jako Škoda Auta, ušetří tedy něco na mzdových nákladech, ale to je minimum,“ říká odborník na automobilový průmysl Petr Knap z poradenské společnosti EY.

Současná situace může navíc výrazně ovlivnit budoucnost kolínského závodu. Automobilka TPCA totiž chystala velkou proměnu – tři nové haly a novou linku, na které je možné vyrábět i hybridní model Toyota Yaris.

Šéf závodu Robert Kiml ještě nedávno v rozhovoru pro Seznam Zprávy potvrdil, že firma plánovala dokonce třísměnný provoz, investice 180 milionů eur a tisícovku nových zaměstnanců. Teď je ale ve hře několik scénářů a bude záležet na celkových dopadech na firmu.

„V tuto chvíli sledujeme aktuální vývoj, abychom byli schopni vyhodnotit dopad na zaměstnance a výrobu našeho závodu,“ říká Paroubek. V TPCA pracuje v současnosti zhruba 2 400 lidí a firma představuje jednoho z největších exportérů v České republice a zároveň největšího zaměstnavatele na Kolínsku.

TPCA Kolín

Automobilka TPCA (Toyota Peugeot Citroën Automobile) je společným podnikem japonské firmy Toyota Motor Corporation a francouzské Groupe PSA.

Výstavba závodu v Ovčárech nedaleko Kolína stála celkem dvacet miliard korun, což byla do té doby největší zahraniční investice na zelené louce ve střední Evropě.

Městské vozy Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroën C1 se tady začaly montovat v únoru 2005, denně se jich vyrobí až tisíc.

V současné době se na výrobě vozů podílí 2 500 zaměstnanců.

Zdroj: TPCA

Automobilový trh o 10–20 procent dolů

Zastavená výroba v TPCA a Škodě Auto bude mít velký dopad na české dodavatele. Jedinou automobilkou v Česku, která v tuto chvíli omezení výroby neoznámila, je Hyundai. I tam měli ale včera kvůli problémům na polských hranicích problém se zásobováním.

„Tuzemští dodavatelé jsou na Česku závislí většinou ze čtyřiceti procent,“ říká analytik Knap. Očekává, že celý globální trh s auty se propadne o 10–20 procent. Česká republika na tom podle něj bude podobně.

Reklama

Doporučované