Hlavní obsah

Tři věci, které startup musí mít, aby získal miliardovou investici

Rozhovor s investorem Markem Moravcem z Nation 1 o investování do českých startupů.Video: Anita Baselová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Miliardová zahraniční investice do českého startupu Productboard ukázala, že firmy v Česku mají globální potenciál. Productboard není zdaleka jediný, který dělá zemi ve světě dobré jméno. Z nabídky investorů si mohou vybírat i další.

Článek

Investor Marek Moravec z fondu Nation 1 upozorňuje, že se doba mění a startupy si mohou vybírat, od kterého investora si finance půjčí. Samozřejmě ne všechny, jen ty kvalitní. V Česku jich je ale stále víc.

„Mezi nejúspěšnější patří Kiwi, zmíněný Productboard, Prusa3D tisk, to jsou takové největší české hvězdy,“ vyjmenovává Marek Moravec firmy s globálním dosahem.

Začínající firmy investory netáhnou

Nejmenší zájem investoři mají o firmy, které jsou teprve na začátku, protože představují největší riziko. Investiční fond Nation 1, který vznikl před rokem, však toto „pravidlo“ porušuje. Na rozjíždějící se firmy, které ještě nemají tržby, ale mají zajímavého zakladatele, potenciál, technologické zaměření a působí na území České republiky, se naopak zaměřuje.

Startupy pak podle Moravce mohou vybírat z vyšších jednotek kvalitních fondů s historií – celkově tu působí několik desítek investorů. O začínající české firmy často projevují zájem investoři z Německa, Velké Británie nebo USA.

Jednání připomíná námluvy

Samotné vyjednávání mezi firmou a investory je hodně založené na rovině vztahů. Sednout si musí i lidsky: pokud se investor se zakladatelem domluví, čeká je většinou několik společných let.

„Nejdříve musí být oboustranný zájem a musí fungovat chemie mezi zakladatelem a investorem. Investor musí vidět potenciál a opačně. Cílem investora je, aby zakládající tým zůstal motivovaný. My vstupujeme do společností vždy minoritním podílem, aby rozhodování zůstalo na straně zakladatelů,“ vysvětluje Moravec s tím, že samotné jednání by mělo probíhat dostatečně svižně, aby měl zakladatel dostatek času na řízení firmy.

Co je třeba k úspěchu

A které tři předpoklady jsou podle Moravce nejdůležitější, aby startup u investora skutečně uspěl?

„Zakládající tým – lídr, vizionář, který je připraven obětovat i svůj osobní život. Ideálně, když má zkušenost z daného oboru, aby rozuměl tomu, co dělá. A za třetí, nutný je potenciál toho, co chce člověk dělat. Jestli daná služba či produkt může mít globální dosah,“ vypočítává.

Reklama

Doporučované