Článek
Budoucnost závodění bude nejenže elektrická, ale ještě víc sci-fi – dokonce jako ze Star Wars.
Ještě letos se prý budou konat tři závody tzv. eVTOLů, tedy dronů pro vertikální vzlety i přistání na elektrický pohon.
Létající závoďáky Alauda Mk3 podniku Airspeeder budou ještě letos pilotované na dálku. Příští rok už by však tyto kluzáky s osmi rotory měli piloti řídit fyzicky.
Zastávky v boxech, zrychlení z nuly na sto pod tři sekundy
Zkušební dálkově pilotované lety firma podnikla na neupřesněném místě v pouštích na jihu Austrálie za dodržení regulací a dohledu tamního leteckého úřadu. A právě i díky tomu se letos mohou tři závody na brzy oznámených mezinárodních lokacích s nejméně čtyřmi týmy konat.
Na jednu stáj mají vycházet vždy dva piloti. Dovolené budou dvacetisekundové zastávky v boxech, ze kterých drony budou vylétávat se zrychlením z nuly na sto za 2,8 sekundy, a to maximální rychlostí až 250 kilometrů za hodinu.
O detekci překážek na cestě se bude kromě pilota starat i pokročilý LiDAR, tedy senzor dálkově měřící vzdálenost na základě výpočtu doby šíření pulzu laserového paprsku odraženého od snímaného objektu, který využívají třeba také samořiditelná auta.
První letiště pro létající taxíky otevře už letos ve Velké Británii
Urychlí vzdušné závodění revoluci v dopravě?
Nová generace závodění podle mateřské společnosti Airspeeder, výrobce eVTOLů Alauda, přitáhne elitní piloty nejen z letectví, ale i motorsportu či esportu.
Závodní letecké série s titulem EXA mají také urychlit vývoj a nástup této technologie. Hlavně pak její bezpečnost a rozsah výkonu. S parametry by podle firmy mohlo pomoci právě zapojení takových značek jako McLaren, Jaguar, F1, Boeing a Rolls-Royce, z nichž některé už na tomto poli vlastní výzkum a prototypy rozvíjí.
S uplatněním eVTOLů všude od letecké dopravy ve městech pomocí létajících taxi přes doručování až po zdravotnictví dosáhne tato technologie a průmyslové odvětví do roku 2040 podle banky Morgan Stanley hodnoty až 1,5 bilionu dolarů.