Hlavní obsah

Britská armáda je v režimu pohotovosti. Vojáci by mohli jezdit s cisternami

Foto: Profimedia.cz

Mimo provoz, čtou si zákazníci na stojanech britských benzinek.

Reklama

27. 9. 16:38
aktualizováno • 27. 9. 23:24

Brexit spolu s pandemií koronaviru způsobily na Ostrovech katastrofální nedostatek řidičů kamionů. Čerpacím stanicím dochází paliva, protože je nemá kdo navážet. Armáda přešla do pohotovostního režimu.

Článek

Až devadesáti procentům britských čerpacích stanic dochází paliva, informoval v pondělí deník The Times. Plán Borise Johnsona, aby chybějící řidiče zastoupili vojáci, ale naráží na značný odpor. Členové vlády ho varovali, že vojáci nemají s doplňováním paliva na pumpách zkušenosti a nebudou včas připraveni čelit bezprostřední krizi.

Podle informací BBC vstoupila britská armáda kvůli krizi s pohonnými hmotami do pohotovostního režimu. Vojáci by mohli fungovat jako řidiči cisteren.

S dodavateli paliv se v neděli sešel ministr obchodu Kwasi Kwarteng. Vyslechl si ale pochyby, zda je armáda schopna zadaný úkol splnit – vojáci nevědí, jak nádrže na paliva plnit, a navíc nelze čekat deset dní, než se armáda připraví. Na většině britských benzinek už teď stojí dlouhé fronty, pokud na nich tedy vůbec paliva ještě jsou k dostání.

Brian Madderson z britské Asociace prodejců pohonných hmot (PRA) sice řekl, že jistý výcvik u vojáků už probíhá, spíše jde ale o transport tanků s palivy na určené místo než o samotné nakládání paliv na terminálech. „To je odborná práce. Budeme pracovat s vládou a zástupci průmyslu na tom, abychom se pohnuli kupředu,“ řekl s tím, že členové asociace jsou schopni pomoci při plnění tanků, ale „ne u každého případu“. Madderson doufá, že část chybějícího personálu dodají ropné společnosti.

Současná krize už přinutila premiéra Johnsona ke změně imigrační politiky – právě ta byla pro stoupence brexitu jedním z hlavních důvodů britského odchodu z Evropské unie. Heslo „Dostaneme zemi zpět pod kontrolu“ se ale kvůli tisícům chybějících pracovníků z EU nedaří naplňovat.

Johnson tak musel oznámit, že vláda dovolí příjezd do země pěti tisícům řidičů. To však na vyřešení problému stačit nebude – odhady počtu chybějících pracovníků se pohybují okolo čísla 100 tisíc. Řidiče ale postrádají i mnohde v kontinentální Evropě, kam lze v případě členství v EU přijet pracovat bez větších byrokratických překážek. Výjimka se bude týkat i pracovníků v drůbežářství, které se potýká s obdobnými problémy.

Sami jste si to zavinili

Edwin Atema z odborářského svazu FNV zastupujícího řidiče kamionů navíc Britům vzkázal, že Evropanům se na Ostrovy chtít nebude: „Unijní pracovníci, se kterými jsme mluvili, na krátkodobá víza do Spojeného království nepůjdou jen proto, aby zemi pomohli ze sra…, které si sama zavinila,“ řekl v rozhovoru pro rádio BBC 4.

Británie bude podle odboráře potřebovat „Marshallův plán“ pro celý sektor, aby se opět postavil na nohy. Atema dodal, že země nemá ani kolektivní smlouvu pro celé odvětví silniční dopravy, a je tak na jednotlivých zaměstnavatelích, aby nabídli řidičům lepší podmínky.

Podle údajů PRA panuje nedostatek paliv na 90 procentech čerpacích stanic, které pod ní spadají. Paliva došla na 5500 benzinkách, celkem jich je v zemi na osm tisíc. Na některých z nich hlásí provozovatelé až 500krát větší poptávku, než je obvyklé.

Ministr životního prostředí George Eustice už viníky krize našel – jsou jím občané, kteří si kupují paliva, i když je nepotřebují. Eustice naléhal na lidi, aby kupovali naftu a benzin „jako obvykle“ s tím, že je jí dost. Nedostatek řidičů není pro čerpací stanice velký problém, citovala jeho vyjádření stanice BBC. Situace se podle něj brzy vyřeší. „Jediný důvod, proč nemáme palivo, jsou lidé, kteří ho kupují, aniž by ho potřebovali,“ myslí si ministr. Vláda ale zároveň odmítla, že by z krize vinila občany s tím, že jejich obavám rozumí.

Kabinet Borise Johnsona také v neděli oznámil, že dočasně vyjme dodavatelské firmy ze zákona o hospodářské soutěži, což by jim mělo umožnit doplnit zásoby tam, kde je to třeba. Stejný nástroj vláda použila už v březnu 2020, kdy umožnila výjimku supermarketům, na něž dopadaly problémy dodavatelských řetězců.

Právě z maloobchodu s potravinami se nejčastěji ozývají varovné hlasy před blížícími se Vánoci. Nedávno například prodejci uvedli, že by mohl nastat nedostatek krocanů i dalších pochoutek, na něž jsou Britové o svátcích zvyklí. Na sociálních sítích se také v poslední době často objevují snímky poloprázdných regálů z oddělení ovoce a zeleniny, které publikují nespokojení zákazníci. Ve známém hospodském řetězci Wetherspoons pak došly některé značky piva.

Výše zmíněný ministr životního prostředí Eustice ale odmítá, že by za problémy s palivy stál brexit. Konzervativní ministr vidí chybu kromě lidí, kteří kupují palivo nad rámec svých potřeb, už jen v pandemii koronaviru. Navzdory tomu, že pandemie trvá ve většině Evropy a země EU s dodavatelskými řetězci problémy nehlásí.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované