Hlavní obsah

V Česku přibude 900 kilometrů zpoplatněných silnic. Kde zaplatíte, rozhodnou obce a kraje

Mýtný systém se bude rozšiřovat. Kolik zaplatíte, rozhodnou obce.Video: Barbora Kalátová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Ministr dopravy Dan Ťok ustoupil krajům a obcím a na silnicích první třídy, kde bude od roku 2020 nově zavedeno mýtné, ponechá možnost nulové sazby. O konkrétních úsecích, které budou zpoplatněné, si obce a kraje rozhodnou po domluvě samy.

Článek

Ministr dopravy Dan Ťok v úterý podepsal spolu se zástupci krajů a obcí memorandum, které se týká silnic první třídy, kde bude od roku 2020 nově zavedeno mýtné. Ťok ponechá možnost nulové sazby. O konkrétních úsecích, kde bude uplatněna nulová sazba, rozhodnou kraje a obce. Možnost nulové sazby se však nebude týkat zhruba 240 kilometrů silnic první třídy, jež jsou zpoplatněny už nyní. Mýtný systém se rozšíří o více než 900 kilometrů.

Ministerstvo tak ustoupilo samosprávám, které od začátku proti záměru rozšířit mýto na silnice první třídy protestovaly. Podle nich by zpoplatnění úseků přesunulo tranzitní kamionovou dopravu na menší krajské silnice a do obcí. Zároveň však ministerstvo navrhuje, aby kraje určily konkrétní úseky, kde by naopak mohlo být zpoplatnění efektivní, ať už finančně, nebo k regulaci tranzitní dopravy. Ministerstvo bude výběr krajů a obcí respektovat. A právě kraje na základě podnětu obcí, mají rozhodnout, které úseky by bylo vhodné zpoplatnit a kde ponechat nulovou sazbu.

Co by se stalo po zpoplatnění silnice I/12 z Prahy do Kolína? (modrá: zpoplatněný úsek, červená: objízdná trasa zdarma)

Zástupci samospráv budou o zpoplatnění konkrétních úseků teprve jednat. Ťok chce dát krajům a obcím čas, podle něj není nutné na rozhodnutí spěchat. „Já myslím, že bude třeba vše dojednat, řekněme, do konce března příštího roku, abychom zhruba v polovině roku měli jasný přehled,“ uvedl pro Seznam Zprávy předseda Svazu měst a obcí František Lukl. Dodal také, že se jedná o kompromis, v rámci kterého se mají domluvit obce s kraji, na jakých silnicích první třídy by se mohlo mýto platit. „Objízdná trasa se najde vždycky. Je to na uvážení krajů na základně podnětu od obcí,“ dodal Lukl s tím, že nulovou sazbu před hrozícím zhroucením dopravy na regionálních silnicích upřednostní až 90 procent obcí.

V názorech se ale zástupci jednotlivých obcí a krajů neshodnou. Už v tuto chvíli je sporná situace například v Horšovském Týně na Domažlicku. Starosta města by byl pro zpoplatnění úseku, aby se ulevilo přetížené dopravě ve městě. Hejtman je ale proti.

Horšovský Týn je místo, které je nadměrně využíváno při cestě do Německa. (modrá: placený úsek, červená: objízdná trasa zdarma)

„Názor pana hejtmana znám, stále říká, že zpoplatňovat ne. Nám by to ale hodně pomohlo, protože naše světelná křižovatka je několik let nejfrekventovanější na Domažlicku. Tvoří se tu ve špičce i kilometrové kolony na dvou až třech ramenech a nejde to nijak objet, protože jsou tu dva mosty přes řeku,“ uvedl starosta města Václav Mothejzík s obavou, že názor hejtmana se jen tak nezmění.

Možnost nulové sazby na silnicích první třídy zatím vítá například radní v oblasti dopravy pro Středočeský kraj František Petrtýl. Podle něj by doprava v případě poplatků na silnicích první třídy zkolabovala. „Středočeský kraj je totálně postižen dopravou, objemy jsou hrozné. Připadá mi, že my tady snad nemůžeme zpoplatnit nic, protože by se nám to vrhlo na dvojky a na trojky, a to už bychom se tady úplně zbláznili,“ uvedl Petrtýl s tím, že jde o jeho aktuální odhad. Následovat budou klíčová setkání se starosty a celá záležitost je na uvážení samospráv – ať už místních, nebo krajských.

Ministr dále upozornil, že zavedením nulové sazby se nemění rozsah mýtného systému po roce 2019. Satelitní technologie tak bude snímat i úseky bez poplatku. „Určitě zde budeme využívat mýtného systému, abychom mohli monitorovat to, co se na úsecích děje,“ vysvětlil.

Z Brna do Uherského Hradiště v případě zpoplatnění úseku. (modrá: zpoplatněný úsek, červená: objízdná trasa zdarma)

Nasazení nulové sazby kritizovali mimo jiné dopravci. Podle nich tento krok vyvolává dojem, že rozšíření mýta bylo účelové, aby v tendru mohla být vybrána satelitní technologie. Ťok námitky odmítl s tím, že podobu mýtného tendru schválila vláda a uchazeči měli stejné podmínky. Satelitní technologie navíc podle něj bude mít v budoucnu i další využití, například k identifikaci zatížených úseků a k případnému rozšíření mýta.

Mýtný systém se od roku 2020 rozšíří o více než 900 kilometrů na silnice první třídy. Současná mikrovlnná technologie bude nahrazena satelitním systémem. V tendru na provozovatele zvítězilo konsorcium CzechToll/SkyToll s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému.

Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Stát na mýtném od roku 2007 vybral celkem 93,4 miliardy korun. Za prvních šest měsíců letošního roku z něj získal 5,4 miliardy korun, což je o 4,85 procenta meziročně více.

Reklama

Doporučované