Článek
Zájem o výrobky s vysokým podílem bílkovin roste. A to nejen ve světě, ale i v Česku.
Na poptávku ve velkém reagují potravinářské firmy. Vysoký podíl bílkovin už není jen exkluzivitou proteinových tyčinek. Některé značky začaly zvyšovat makroživinu i v běžných potravinách, jako jsou sýry, pomazánky nebo jogurty. Běžně jsou dostupné v řadě tuzemských supermarketů.
Jedním z nich je například řetězec Lidl. „Sledujeme trendy a vnímáme, že je o výrobky s vyšším obsahem bílkovin mezi zákazníky stále větší zájem. Proto jsme se rozhodli tuto kategorii výrazně rozšiřovat,“ uvedla pro SZ Byznys mluvčí Lidlu Iveta Barabášová. V letošním roce se podle ní nabídka proteinových produktů v jejich prodejnách téměř zdvojnásobila. „Od března jsme navíc zavedli specializované regály pro trvanlivé proteinové výrobky, aby byl výběr pro zákazníky co nejsnadnější,“ dodala.
Mezi nejrychleji rostoucí produkty Lidlu patří jak mléčné produkty, tak třeba proteinové šunky. Podle mluvčí jsou zákazníci ochotní si za speciální nabídku připlatit. „Zejména pokud jde o produkty s jasně deklarovaným složením a vysokou kvalitou,“ upřesnila Barabášová.
Že je cena u produktů s vysokým podílem bílkovin vyšší, potvrzuje i výrobce potravin Emco. „Proteinové výrobky se pohybují ve vyšší cenové hladině, je to dáno především surovinami, o které jsou výrobky obohaceny, nebo na kterých je receptura produktu postavena. Zároveň ale máme potvrzeno výzkumy, že cena je většinou u mainstreamového spotřebitele hlavní bariéra. Je dobré tedy hledat správný balanc,“ řekla specialistka na sociální sítě Emco Gabriela Hofmanová.
Emco má ve svém portfoliu proteinové výrobky už více než osm let a nabídku stále rozšiřuje. Vyrábí třeba proteinové cereálie, kaše nebo sušenky. „Dlouhodobě do portfolia zařazujeme výrobky s přidanou hodnotou, které přinášejí kromě výborné chuti spotřebitelům i atraktivní nutriční profil. V posledních letech spíše vnímáme, že je této kategorii věnováno i více prostoru na regálech obchodů,“ dodala Hofmanová.
Podobné proteinové produkty vyrábí i firma Semix Pluso. Podle ředitele společnosti Michala Čižmára je pro zákazníky v potravinách důležitá kombinace kvalitních živin. „Obecně zaznamenáváme rostoucí zájem o rostlinné a funkční proteinové výrobky, zejména ty, které jsou přirozeně bez laktózy a bez lepku. Růst prodejů u této kategorie registrujeme okolo 10 procent, ale stále vyvíjíme nové produkty. Zákazníci chtějí produkty, které kombinují více benefitů, jako jsou vysoký obsah bílkovin, kolagenu, vlákniny a vitamínů,“ uvedl.
Z počátku podle Čižmára hrál v zájmu o proteinové výrobky roli vliv trendu, dnes už však zákazníci více rozumí významu bílkovin a stále více řeší složení potravin a kvalitu složení.
Stále více oblíbené jsou i proteinové doplňky pro sportovce. Podle marketingové ředitelky internetového obchodu GymBeam Beatrix Vojtekové dominuje prodejům syrovátkový protein.
„Nicméně velkou dynamiku růstu sledujeme u produktů, které splňují požadavky na maximální pohodlí, tedy produktové inovace zaměřené na rychlou konzumaci. Máme na mysli především proteinové tyčinky, RTD (Ready-to-Drink) nápoje a funkční směsi na vaření,“ popsala.
„Proteinová mánie“ se rozmohla v posledních desetiletích, kdy pokrok v potravinářském průmyslu umožnil získávat bílkoviny i z vedlejších produktů v potravinářství, například ze syrovátek, ale také třeba z luštěnin či hmyzu.
„Čisté proteiny jsou již na trhu několik desítek let, nicméně do potravin se začaly masivněji přidávat až v posledních zhruba pěti letech. Popularita těchto produktů roste zejména u mladé generace, která vyznačuje zdravější životní styl, nicméně vhodné jsou tyto potraviny pro každého se zvýšenou potřebou – sportovci, děti, těhotné ženy, senioři,“ řekl tiskový mluvčí Potravinářské komory České republiky Marek Zemánek.
Podle Vojtekové se již skupina konzumentů proteinových doplňků rozšiřuje. „Roste podíl žen i zákazníků ve vyšších věkových kategoriích,“ říká.
Zemánek očekává, že využití bílkovin v potravinářství bude dále rozvíjet. Výrobci se totiž zaměřují na zlepšování chuti a textury výrobků. Navíc se díky novým technologiím daří snižovat obsah nežádoucích nasycených mastných kyselin, cukrů a soli.
Speciální potraviny nepotřebujeme, míní expertka
Bílkoviny se dnes podle Zemánka přidávají do všech typů potravin od mléčných výrobků, přes pečivo, těstoviny až po nápoje. „V mlékárenském průmyslu jsou tyto produkty brány spíše za doplněk, nicméně se nabízejí jako vhodný nositel zejména pro bílkoviny získané ze syrovátky. Žádná tuzemská mlékárna na těchto výrobcích nestaví svůj hlavní byznys. Vzhledem ke skutečnosti, že bílkoviny jsou nejen hodnotnou, ale i velmi nákladnou živinou, bývají obohacené výrobky dražší ve srovnání s klasickými výrobky,“ poznamenal.
Ideální příjem proteinu je podle Světové zdravotnické organizace 0,8 gramu bílkovin na kilogram hmotnosti denně. To je podle specialistky na zdravotní prevenci a výživu Margity Slimákové minimum, které ovšem nestačí ani aktivní, ani stárnoucí populaci. Doporučuje proto 1,2 až 1,6 gramu na kilogram hmotnosti, u seniorů a fyzicky zatížených osob klidně i více.
„Lidé víc sledují výživu, pohyb i zdravé stárnutí a zároveň hledají rychlá řešení. Už je běžně známo, že nedostatek bílkovin může znamenat ztrátu svalů, únavu i slabší imunitu. A také konečně přestává platit mýtus, že bílkoviny jsou jen pro sportovce,“ uvedla.
Poptávka je podle ní oprávněná, na zvýšení příjmu bílkovin ovšem stačí jíst více klasických potravin bohatých na proteiny. „Většině z nás by navýšení příjmu bílkovin prospělo. Ale na to obvykle stačí trochu víc tvarohu, vajec, masa nebo fazolí. Potravinářský průmysl z toho však udělal marketingový trend. Lepší je přidat jedno vejce, porci tvarohu nebo hrst luštěnin než kupovat proteinové nesmysly,“ radí expertka.
Následovat proteinový trend s sebou může nést i riziko. Opatrní by měli být zejména lidé s rozvinutým onemocněním ledvin. U většiny lidí však bývá problémem naopak nedostatek příjmu bílkovin. „Zejména u žen, které se roky trápí dietními nesmysly: bez masa, bez tuků, s minimem kalorií. Dietní ale neznamená zdraví prospěšný. Skutečné jídlo s dostatkem kvalitních bílkovin je pro tělo i mozek základ,“ uzavírá Slimáková.
















