Hlavní obsah

Velká filmová krize. Zahraniční štáby a jejich miliardy opouštějí Česko

Česku kvůli koronaviru utíkají miliardy ve filmu. Zahraniční štáby odjíždějí.Video: Jan Marek, AP, Youtube.com

 

Reklama

Uplynulo deset dnů od zavření českých kin. Skončila třeba distribuce historicky nejsledovanějšího dokumentu V síti a důležitá celospolečenská debata kolem něj. Další snímky jako 3Bobule ani neodstartovaly. Krize ale dopadá i na výrobu filmů, a to i těch zahraničních: známá jména jako i Orlando Bloom přinesla do české ekonomiky miliardy korun, o které teď průmysl přichází.

Článek

Odsunuté premiéry, pozastavená natáčení filmů, seriálů i dokumentů a milionové, možná i miliardové ztráty. Největší krize audiovizuálního průmyslu zasáhne desítky společností a tisíce lidí.

Uvádí to Asociace producentů (APA) v audiovizi sdružující přes 100 producentských a produkčních firem, která se pokusila situaci shrnout.

Masivní propad ve filmu. Miliardové přínosy v ohrožení

APA uvádí, že filmová výroba se může do konce roku propadnout až o tři čtvrtiny. Každoročně do ní přitom směřuje čtyřicet procent celkových investic do audiovizuálních děl - zbývajících šedesát putuje do nefilmových odvětví - jako zmíněných dokumentů nebo seriálů.

A právě ty měly v Česku roztočené četné velké, zahraniční značky, které loni na bezmála 80 seriálech a filmech přinesly do české ekonomiky téměř devět miliard korun. Warner Bros, Sony, Disney, BBC, Netflix nebo Amazon teď ale kvůli koronaviru natáčení ukončily a z Česka odjely.

Rekordní přínos Česku zajistilo fantasy s Bloomem

Největším zakázkovým projektem byla druhá série fantasy seriálu Carnival Row (Amazon) se světoznámým hollywoodským hercem Orlandem Bloomem a herečkou a modelkou Carou Delevingne. Titul je i dosavadním rekordmanem - v tuzemsku už utratil skoro 1,7 miliardy korun. Také jeho produkce je teď ale přerušena.

Z Česka odcestoval i zahraniční štáb Sony, který teprve roztočil The Wheel of Time, nevrátí se už možná tvůrci seriálu The Falcon and the Winter Soldier pro Marvel Studios.

„Některé země začínají reagovat na krizi tím, že plánují začít zavádět speciální pobídky pro filmaře tak, aby jim filmový byznys zůstal doma za účelem opětovného nastartování vlastní ekonomiky. Ve Velké Británii už tyto typy pobídek vznikají,“ říká výkonná ředitelka APA Magdaléna Králová.

Konec nekonečné Ulice? Nákaza i v Ordinaci

Neunikla ani tuzemská produkce. Kromě seriálu s Bloomem a jiných zahraničních projektů se zastavila také výroba nejsledovanějších českých značek: nekonečné Ulice nebo Ordinace v růžové zahradě 2.

Přerušeno bylo i natáčení rodinného seriálu Děti od tvůrců seriálů Vyprávěj a První republika nebo nejnovějšího celovečerního filmu režiséra Olmo Omerzu, který drží Českého lva za nejlepší film Všechno bude.

Nejnavštěvovanější dokument v historii: promítání přerušili

Koronavirus zastavil také distribuci dokumentu V síti, ve kterém režiséři Vít Klusák a Barbora Chalupová otevřeli tabuizované téma zneužívání dětí na internetu. Jejich počin se po dvou týdnech stal nejnavštěvovanějším dokumentárním snímkem historie. Před přerušením promítání ho zhlédlo 300 tisíc diváků.

„Nemluvě o ekonomických dopadech, nastalá situace zasáhla především celospolečenskou debatu a rozjeté systémové změny, které se filmem podařilo nastartovat. Určitě nějak navážeme, jde o nadčasové téma, věříme v návrat filmu do kin i škol a oživení celé debaty. Nicméně na to jedinečné ‚momentum‘, které se podařilo vytvořit, půjde přímo navázat jen velmi těžko,“ říká Radka Urbancová z distribuční společnosti Aerofilms.

O peníze přijdou hotely, řemesla i stravování

Dopady opatření proti šíření koronaviru v Česku na filmy, seriály či dokumenty budou obdobné jako na ostatní odvětví, včetně i kultury nebo malých a středních podniků, z nichž mnohé - od pronájmů, řemesel až ke stravování - k jejich produkci využívá.

„Filmový průmysl je průmyslem průřezovým, proto je potřeba se strategicky připravit na situaci, která nastane po epidemii,“ dodává Helena Bezděk Fraňková, ředitelka Státního fondu kinematografie.

„Kultura vždy byla, je a bude něco, co ve složitých situacích lidem pomůže se odreagovat. Proto věříme, že se Čechům bude chtít zpět do kin, ke svému oblíbenému seriálu či dokumentu na téma, které je zajímá či v reklamním čase zhlédnout reklamu na svůj oblíbený nápoj,“ uvádí Magdaléna Králová z APA.

Reklama

Doporučované