Hlavní obsah

Vláda opět přitvrdila režim. V možnostech plánu jsou však ještě tvrdší kroky

Foto: Tomáš Svoboda, Seznam Zprávy

Vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček říká, že zastavení veřejné dopravy není na pořadu dne.

Může vláda zastavit veřejnou dopravu? Ministr Havlíček říká, že to není na pořadu dne. Majitel firmy RegioJet Radim Jančura by však měl pro tvrdší postup pochopení. „Mohli bychom tu krizi mít dříve za sebou,“ myslí si.

Článek

Od soboty se Češi za hranice dostanou už jen v osobním autě. Kvůli pandemii koronaviru bude do odvolání zastavena veškerá autobusová, vlaková nebo lodní doprava. Výrazné omezení při cestách do ciziny se týká i letecké dopravy.

Pokud by už tak drastická opatření, zavedená v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu, nezabrala, má vláda po ruce ještě další možnosti, jak se pokusit rychlému přenosu nákazy zabránit. A jedna z krajních možností je i omezení či dokonce zastavení vnitrostátní osobní dopravy ve vlacích, autobusech i cestování v prostředcích MHD.

I o této formě restrikce uvažuje pandemický plán, nicméně vláda si podobná drakonická opatření nechává v záloze pro případ krajní nouze. „Není to na pořadu dne,“ uvedl pro Seznam Zprávy vicepremiér a ministr dopravy Karel Havlíček.

A jeho slova zopakoval i premiér Andrej Babiš. „V žádném případě neuvažujeme o zastavení městské hromadné i vnitrostátní dopravy,“ uvedl Babiš na sobotní tiskové konferenci vlády.

Vláda v noci na sobotu navíc přišla s dalšími restrikcemi. Od 06:00 platí na 10 dnů uzavření obchodů s výjimkou prodejen potravin, lékáren, drogerií, čerpacích stanic a některých dalších. Se stejnou účinností kabinet zakázal přítomnost veřejnosti v provozovnách stravovacích služeb, výjimkou je například zaměstnanecké stravování. Od 06:00 také do odvolání platí zákaz provozu heren a kasin. Na 10 dní je také zakázána činnost provozoven stravovacích služeb v nákupních centrech s plochou přes 5000 metrů čtverečních.

Premiér Andrej Babiš pak v pátek reagoval na dotaz ohledně možného vyhlášení karantény pro hlavní město Prahu. Vyloučil, že by se do karantény dostali jen obyvatelé některých měst. „Pokud to bude nutné, vyhlásíme karanténu pro celou zemi,“ uvedl.

Jakákoliv karanténa je spojena s izolací lidí a s omezením pohybu na nejnutnější možnou míru, a to se právě dotýká i veřejné dopravy.

Na vývoj situace a další rozhodnutí vlády čekají i čeští dopravci, kterých by se případné omezení týkalo.

Zatím ale stále platí, že autobusová i vlaková doprava uvnitř státu funguje v zásadě jako před nouzovým stavem, byť v některých městech přecházejí na prázdninový režim.

„My jsme připraveni, technicky i personálně, zajišťovat standardní síťovou železniční dopravu. Reagujeme na pokyny příslušných orgánů a zavádíme i vlastní opatření pro snížení rizika šíření nákazy,“ uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík. K jakýmkoliv dalším krizovým scénářům se v tuto chvíli nechce vyjadřovat.

Radim Jančura, majitel firmy RegioJet, říká, že by pro případné omezení vnitrostátní veřejné dopravy měl pochopení, byť by se jej to osobně dotýkalo.

„Přišlo by mi to logické, byla by zde větší naděje, že se během několika týdnů svět vrátí do starých kolejí a nebude to trvat několik měsíců. Měli bychom to dříve za sebou,“ uvedl podnikatel, který provozuje autobusovou a vlakovou dopravu.

Zároveň si ale uvědomuje, že by takové opatření mohlo mnohým lidem způsobit vážné problémy, třeba při cestování do práce. Proto považuje za rozumné, když si vláda podobné kroky důkladně zváží.

„Kdybychom si ale teoreticky všichni dali na tři týdny karanténu, musí se to někde pozitivně projevit,“ soudí také Jančura a poukazuje na velmi tvrdé metody, které vedly k zastavení šíření koronaviru v Číně.

Doporučované