Hlavní obsah

Všichni chtějí šlapat. Výroba nestíhá, v květnu bude problém sehnat nové kolo

Foto: Bike Fun International

Kopřivnický výrobce Bike Fun čelí problémům s dodávkami z Asie. Dva dny nebude vyrábět.

Reklama

Největší tuzemský výrobce kol Bike Fun International, který montuje bicykly značky Rock Machine, je na hraně svých možností. Čelí enormnímu zájmu lidí, ale i nedostatku dílů.

Článek

Situace z loňska se opakuje. Asijské fabriky, které posílají do Evropy komponenty pro výrobu jízdních kol, loni na jaře až tři měsíce stály. Výrobci a prodejci bicyklů po celém světě to pociťují ještě teď.

„Kvůli nedostatku materiálu nejsme schopni vyrobit všech 220 tisíc kol, která si naši zákazníci objednali,“ řekl redakci SZ Byznys Stanislav Matušů, jednatel kopřivnického závodu Bike Fun International, která dodává do celé Evropy kola značek Rock Machine, Superior a Frappé. V továrně se kola navrhují od základu, lakují a ve finále i montují.

I tak se dostane na zhruba 180 tisících kusů z loňska a rok bude velmi dobrý. Nedostatek nicméně firma přenese na některé odběratele z řad distributorů a ve finále i kamenné obchody.

„Kola v nejprodávanější cenové třídě do 30 tisíc korun v březnu a v dubnu budou, ale myslím, že potom už ne. Těžké to budou mít obchody, které si nepředobjednaly. Doba výroby některých modelů se prodlouží,“ odhadl vývoj Matušů.

Největšího tuzemského výrobce jízdních kol s pěti sty zaměstnanci na konci listopadu koupil od holandských majitelů rodinný holding Consillium bývalého gumárníka Tomáše Němce. V loňském fiskálním roce firma v tržbách rekordně rostla o čtyři procenta na 87,7 milionu eur.

Na hranici možností tlačí všechny výrobce na jedné straně výpadky dodávek z Asie, na druhé straně masivní zájem zákazníků o klasická kola i elektrokola. Mnohé prodejce zaskočila obrovská poptávka už loni, což se naplno ukázalo v květnu, kdy měli někteří vyprodáno. Letošní sezonu si proto pojistili navýšením objednávek.

Tlak se přenesl do celého dodavatelsko-odběratelského řetězce. „Brutálně se prodloužily dodací lhůty z 6 měsíců až na 1,5 roku. Už teď objednáváme na sezónu 2023. Chceme si být jistí, že budeme mít komponenty,“ líčí šéf Bike Fun. Podle něj se ještě trh nevypořádal s loňskými několikaměsíčními uzavírkami asijských fabrik.

Do toho však řeší neplánovanou odstávku. Výroba v kopřivnickém závodě bude v úterý a ve středu stát, protože se na lodi se třemi kontejnery dílů k montáži bicyklů objevil koronavirus.

Každé třetí je elektrokolo

V tuzemsku se podle odhadů prodá přibližně 350 tisíc jízdních kol ročně. Zhruba třetinu už tvoří elektrokola. I o ně je nyní velký zájem a jejich výrobci řeší stejné problémy.

„Komponenty v Číně nejsou. Máme dostatek elektrokomponent, jako jsou motory, kabely a baterie. Kardinální problém je ale v dodávkách mechanických částí kol – ráfků, sedlovek, vícekoleček, přehazovaček nebo brzdových páček. Vypadá to velmi fádně, ale kola bez nich nelze postavit,“ popsal jednatel výrobce a e-shopu ekolo.cz Jakub Ditrich.

Také podle něj dodávky z Asie váznou kvůli loňským problémům. „Ještě dnes je bída kvůli uzavření některých továren v Číně v minulém roce. Dodavatel nám měl poslat veškeré komponenty do konce ledna, ale teď se bavíme o tom, jestli to bude v květnu, nebo v červnu,“ dodal.

Jak rostly prodeje elektrokol

2018 65 000 kusů

2019 80 000 kusů

2020 120 000 kusů

Zdroj: ekolo.cz, Asociace výrobců a dovozců jízdních kol

Pandemie koronaviru prudce zvýšila zájem o elektrokola. V roce 2019 se jich podle dat Asociace výrobců a dovozců jízdních kol a společnosti ekolo.cz v Česku prodalo 80 tisíc, tedy meziročně o 23 procent více. Loni prodeje narostly o padesát procent na 120 000 kusů.

Letos je alespoň podle prvních odhadů zájem ještě větší. Ekolo.cz čeká za první čtvrtletí nárůst prodejů o 95 procent. „Není ale pravda, že prodejny jsou prázdné jako za socialismu. Výběr je extrémní, v Česku je asi padesát značek. Kol je zatím dost, ale když si někdo vybere přesný model za fantastickou cenu, je dost možné, že už nebude,“ uvádí Ditrich.

Enormní poptávka v kombinaci s omezenými kapacitami výrobců podle něj navýšila ceny elektrokol na trhu v průměru o deset až dvacet procent. „Kolo, které loni stálo 40 tisíc korun, se letos prodává za zhruba 45 tisíc korun. A dost možná ještě ceny půjdou nahoru,“ dodal.

Reklama

Doporučované