Hlavní obsah

Výjimečný rok pro Česko. Je velmocí v ochraně počítačů

„V počtu lidí, kteří náš antivirus používají, jsme ve světě hravě číslem jedna," říká Vincent Steckler, generální ředitel antivirové firmy Avast. (Video: Pavel Cyprich)

 

Reklama

26. 12. 2016 12:30

V Česku letos vznikl antivirový gigant. Spojily se dvě ze světově nejznámějších společností, které se zabývají ochranou počítačů a telefonů. Firma Avast koupila za víc než 33 miliard korun brněnské AVG.

Článek

Ještě nedávno se tyhle firmy o zákazníky přetahovaly. Teď jich mají dohromady víc než kterýkoli jejich konkurent - 400 milionů.

„V počtu lidí, kteří náš antivirus používají, jsme ve světě hravě číslem jedna,“ říká v rozhovoru pro Seznam Vincent Steckler, generální ředitel antivirové firmy Avast.

Letos tak skončil skoro dvacetiletý zápas o to, která z tuzemských antivirových firem bude lepší. Avast před lety založili v Praze Pavel Baudiš a Eduard Kučera. Konkurenční AVG se naopak v roce 1991 zrodilo v Brně.

Vedle prodeje plzeňského pivovaru se jedná o jeden z největších tuzemských obchodů roku 2016.

Avast zaplatil akcionářům AVG o třetinu víc, než za co se firma obchodovala na burze. Stálo ho to nakonec 1,3 miliardy dolarů, tedy přes 33 miliard korun.

Konkurentem je tak po spojení firem už v podstatě jen Microsoft, jehož antivirový software využívají stamiliony lidí hlavně díky Windows.

Cílem akvizice bylo především rozšířit uživatelskou základnu, jejíž velikost je pro antivirové firmy klíčová.

„Abyste mohli dneska mít bezpečnostní firmu, potřebujete obrovské množství dat. V tom my teď dalece předbíháme všechny ostatní, takže mnohem přesněji víme, co se děje a naše klienty tak můžeme líp chránit,“ vysvětluje Steckler.

Z Česka, bez Čechů

I když obě firmy z Česka pocházejí a mají tu své vývojové týmy i ústředí, působí hlavně ve světě.

AVG se už několik let obchoduje na americké burze a Avast má v jedenáctičlenném představenstvu jen tři Čechy.

„Většina našeho obchodu se odehrává za hranicemi Česka. I přesto, že jsme opravdu veliká společnost. Česko není ani jedno procento našeho byznysu, 99 procent jsou jiné trhy,“ vysvětluje ředitel Avastu.

Cíl: mobilní telefony

Skoro polovina ze 400 milionů lidí používá antivirové softwary Avast nebo AVG na mobilních telefonech. Je to trend, který chce firma upřednostňovat. A to i přesto, že v chytrých telefonech jsou možnosti antivirové ochrany velmi omezené.

„Aby antivirus mohl zařízení chránit, musí to být nejdůležitější věc, která v telefonu běží. Ale ani Android, ani iOS to neumožňují,“ přiznává Vincent Steckler.

Ochranné systémy jsou tak zatím v podstatě jen další aplikací, kterou si může uživatel nainstalovat.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované