Hlavní obsah

Výstavy a veletrhy ničí koronavirus, nová auta se ukazují jen na webu

Modelky a televizní reportéři při premiéře nových aut jsou minulostí. Letos všechno mění koronavirus.

Reklama

Ztráty ze zrušených veletrhů jdou do stovek milionů korun. Asociace požádá stát o pomoc.

Článek

Prezident Asociace výstavářských firem svolal na pátek krizový štáb a bude žádat vládu o finanční pomoc. Kvůli koronavirové nákaze už byly zrušeny desítky výstav a veletrhů a jejich pořadatelé počítají ztráty ve stamilionech.

Obor se podle Jiřího Cardy, šéfa zmíněné asociace, poprvé za svou pětadvacetiletou historii ocitl na hraně existence.

„Kvůli obavě z nákazy koronavirem ruší organizátoři výstavy po celém světě, a to v době největší sezóny. Považujeme to za neadekvátní reakce na vzniklou situaci. Bohužel kvůli obecné hysterii ruší organizátoři i akce těsně před zahájením. Naše firmy už mají na těchto akcích pracovníky a materiál. Ztráty jsou obrovské,“ uvedl Carda. „Nákupní centra se také nezavírají, svým charakterem se přitom výstavním akcím dost podobají,“ dodal.

Rušení postihlo například největší světový veletrh cestovního ruchu – ITB Berlín, nejprestižnější veletrh mobilních technologií MWC v Barceloně či investiční veletrh ve francouzském Cannes – MIPIM. „Ruší se akce napříč Evropou, například v Düsseldorfu nebo ve Frankfurtu či Berlíně. Jde o desítky akcí, které živí české výstavářské firmy,“ uvedl Carda.

V Česku funguje asi sto výstavářských firem, jsou téměř výhradně orientovány na export, živí je mezinárodní akce, největším zákazníkem je německý trh. Čeští výstaváři zaměstnávají stovky lidí a další stovky dodavatelů osvětlení, grafiky, audiotechniky a dalších materiálů. I ti jsou na zdárné činnosti výstavářských firem závislí.

Koronavirus mění i léta zažité zvyky při představování nových automobilů. Dnes měly v Ženevě nastartovat první novinářské premiéry nových vozů a konceptů. Plánovalo je třeba Audi, BMW, Mercedes nebo Volkswagen, ale také Škoda Auto. Švýcarská vláda však kvůli obavám ze šíření koronaviru zakázala události s účastí nad tisíc lidí.

Automobilky tak své novinky debutují jinak – online cestou.

Reklama

Související témata:

Doporučované