Hlavní obsah

Výzkumníci navrhli nový mobilní systém osvětlení pro malá letiště

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Reklama

Hlavně pro malá letiště, jejichž technika dožívá, je určený nový mobilní osvětlovací systém.

Článek

Pracovali na něm výzkumníci z Leteckého ústavu Fakulty strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně ve spolupráci se soukromým sektorem. Lze jej složit do vozíku za osobním autem a odvézt kamkoliv, uvedla dnes mluvčí fakulty Iveta Hovorková.

Takzvaný MoLiS by mohl na některých malých letištích nahradit dosluhující systémy. Využití ale najde i jako záložní soustava pro velká letiště nebo při přípravě improvizované přistávací dráhy v místě, které jako letiště běžně neslouží.

Na mnoha malých letištích se podle odborníků z leteckého ústavu dodnes používají systémy vyvinuté v Československu na počátku 60. let. Tehdy vznikly primárně pro armádu, později se začaly používat i na aeroklubových letištích. „Jejich technický stav je ale stále obtížněji udržitelný, na původní systémy se již nevyrábí náhradní díly, a řada malých letišť proto musela noční lety ukončit. To nás vedlo k nápadu pokusit se vyvinout systém zcela nový,“ uvedl Jiří Chlebek z ústavu.

Výzkumníci spojili síly s českým výrobcem Transcon Electronic Systems. Na bedrech firmy ležel vývoj po technické stránce, letecký ústav pracoval na testování soustavy na různých letištích. „Jednalo se jak o letiště, která disponují starým systémem, případně jej už nemají v provozu, tak o letiště, která zatím s nočním provozem neměla zkušenosti. Už během testování projevila řada malých letišť o nový systém zájem,“ doplnil Chlebek.

Výsledkem spolupráce je prototyp určený pro dráhy do 1200 metrů, kdy maximální délka dráhy je závislá na její šířce. Celá světelná soustava se vejde do vozíku za auto, což je rozdíl oproti starému systému, který v původní vojenské verzi potřeboval k převozu několik nákladních vozů. K soustavě MoLiS patří ještě druhý vozík s větrným rukávem a osvětlením k němu, což je povinnost pro noční provoz daná předpisy.

Na rozdíl od zahraničních soustav pro malá letiště není český systém napájený z baterií nebo solárních panelů, ale prostřednictvím kabelového rozvodu, a to kvůli jednodušší údržbě. Kvůli nižším nárokům na elektrický generátor využívá systém v co nejširší míře LED technologie.

Reklama

Doporučované