Hlavní obsah

Z Národního divadla jsem připravená odejít, říká Eva Urbanová. A vysvětluje, proč si šla stěžovat k Zemanovi

Výzva s Evou Urbanovou: O chaosu v opeře, lobbingu u prezidenta Zemana a českém Národním divadle.Video: Jiří Kubík, Seznam Zprávy

 

Reklama

Svou tváří zaštítila protest více než tří set lidí spojených s operou Národního divadla a Státní operou, kteří koncem června vyhlásili stávkovou pohotovost proti jmenování nového šéfa opery. Sopranistka Eva Urbanová ve Výzvě promluvila o tom, proč podle ní v divadle panuje chaos, co čekala od návštěvy na Hradě a proč je ráda, že nebyla obsazena do posledního nastudování Smetanovy Libuše.

Článek

Norský režisér Per Boye Hansen usedne ve čtvrtek 1. srpna do pozice uměleckého šéfa opery. Přestože spustil lavinu protestů mezi sólisty i sboristy v opeře. Ta před měsícem vyústila v žádost adresovanou ministru kultury o Hansenovo odvolání a vypsání nového výběrového řízení na místo ředitele Národního divadla.

„V divadle je panika a nejistota,“ říká Eva Urbanová a argumentuje nedobrou Hansenovou pověstí, která se v divadle šíří. „Začal vyhazovat lidi. Mé kolegy vyděsilo, když začal vyndávat sólisty z určitých inscenací, které byly domluvené, a on si to přeobsadil zahraničními umělci. V operních pěvcích vzbuzuje pochybnosti, že je najednou nebude potřebovat.“

Hansen, kterého na pozici šéfa opery vybral na doporučení šéfů několika evropských operních domů ředitel Národního divadla Jan Burian, už přitom veřejně deklaroval, že chce v Národním divadle rozšířit počest sólistů (dnes je jich 39) a že chce posilovat mezinárodní prestiž divadla.

Eva Urbanová v rozhovoru přiznává, že se stala podporovatelem nespokojených členů souboru hlavně ze solidarity, protože ona sama se o svou budoucnost nebojí. „Já jsem s panem Hansenem vyšla velice příjemně. Chová se ke mně dobře, ale zatím mě nepřesvědčil, že mu mám věřit,“ vysvětluje.

„Šéf má mluvit česky“

Urbanová stejně jako další protestující upozorňují na informace z divadla v norském Oslu, podle nichž Hansenovo působení skončilo přinejmenším rozpačitě. Urbanová mluví o rozkladu souboru a zároveň přidává argument, že v českém Národním divadle by měli šéfové mluvit česky.

„Národní divadlo bylo postaveno Čechy, za české peníze a pro českou věc. Prostě mi vadí, že s panem Hansenem mohu mluvit jen německy a anglicky.“

S tímto argumentem se koncem června Eva Urbanová vypravila za prezidentem Milošem Zemanem, kterého „chová v úctě“ a který jí před dvěma lety udělil státní vyznamenání. Urbanová říká, že pro ni měl Zeman pochopení a poslal ji se stížností na Hansena i Buriana za ministrem kultury Antonínem Staňkem.

Ostrá kritika Burianovy Libuše

Ve Výzvě Eva Urbanová popisuje, jaký podle ní bude další vývoj protestu poté, co se Staněk nakonec postavil za Burianovo právo vybrat nového šéfa opery, zda počítá s tím, že by po třiceti letech v angažmá mohla z Národního divadla odejít a jak se primadona souboru vyrovnává s tím, když se téměř po čtvrtstoletí dozví, že už nebude zpívat titulní roli ve Smetanově Libuši.

Její nové nastudování v režii ředitele Jana Buriana, které mělo premiéru loni v říjnu u příležitosti 100. výročí vzniku Československa, velmi ostře ztrhala. „Teď mě pan ředitel určitě bude nenávidět, ale ta jeho Libuše je absolutně strašná. Nikdy v životě bych v ní nevystoupila.“

V žertu nakonec řekla, že možná i po této větě – a také po intervenci u prezidenta Zemana – upadne u ředitele v nemilost. „Když mě kvůli tomu nebude v Národním divadle chtít, tak se budu muset sbalit a jít pryč.“

Neuzavírá se opera v Národním divadle před světem? Má Eva Urbanová pocit, že hájí české zájmy? Jaké jsou její další plány? A bude se chtít vrátit ke svým rockovým začátkům? Podívejte se na celý rozhovor v úvodním videu.

Reklama

Doporučované