Hlavní obsah

Z vltavských břehů částečně zmizí auta. Víc prostoru získají tramvaje

Foto: Prague City Tourism (ilustrační)

Hlavní město si od chystaných změn slibuje hlavně zlepšení a zpřesnění provozu tramvají. Měly by rovněž historickému centru ulevit od tranzitní automobilové dopravy.

Pražský magistrát chystá v centru nové zastávky a bude rozšiřovat některé současné. Opatření se týkají pravobřežních nábřeží a Malé Strany. Zároveň omezí tranzit. Cílem je zlepšit cestování tramvajemi v centru a zklidnit dopravu.

Článek

O vytvoření nových tramvajových zastávek a rozšíření nástupních ostrůvků u několika stávajících zastávek se bude podle magistrátního mluvčího Víta Hofmana dál jednat. Nábřeží nebude podle něj nutné úplně uzavírat, ale bude třeba snížit počet aut, která nábřeží využívají pouze k tranzitu.

„Veškeré důležité dopravní změny a stavby v příslušných městských částech konzultuji s tamními radnicemi. Věřím, že účastníci dnešního jednání budou stejně jako já pro to, aby tramvaje nestály mezi auty v úzkých uličkách Malé Strany a u Karlových lázní, a tím ovlivňovaly celou pražskou tramvajovou síť,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr.

Hlavní město si od opatření slibuje hlavně zlepšení a zpřesnění provozu tramvají. Měla by rovněž historickému centru ulevit od tranzitní automobilové dopravy. Což podle Scheinherra pomůže ke zkvalitnění života místních, kteří po omezení tranzitu volají, a také ke zlepšení podmínek pro chodce a cyklisty. Každý Pražan však i nadále bude moci vjet do oblasti autem.

Podívejte se, kde dojde ke změnám:

Aby hlavní město mohlo chystaná opatření uskutečnit, musí se podle Scheinherra vydat cestou omezení tranzitní automobilové dopravy – ze Smetanova nábřeží a Karmelitské ulice by měla zmizet auta, která tudy pouze projíždějí. I nadále tudy ovšem budou moci projíždět rezidenti s platným parkovacím oprávněním z městských částí Praha 1, 2 a 5 a vozidla se souhlasem magistrátu. Zachovaná bude i možnost cílové dopravy – pokud bude jakýkoli řidič potřebovat v této oblasti něco vyzvednout či do ní zajet „na otočku“ třeba za příbuzným, bude to možné – jen se z oblasti bude muset vrátit stejnou cestou. Zaručovat to bude dopravní značení u Karlových lázní a na rohu Malostranského náměstí / Valdštejnská / Letenská.

„Například řidič, který pojede na Mariánské náměstí, bude muset přijet od Rudolfina a opět se vrátit zpět tím samým směrem. Nedošlo by k úplné uzavírce nábřeží, jako na podzim loňského roku, ale pouze k částečnému omezení.“ Obě nábřeží používají z 85 % lidé cestující v tramvajích a chodci. 10 % je cílová doprava, jíž se změna dopravního režimu nedotkne, a pouze 5 % je tranzit, který chce město omezit.

„Nepíchli jsme náhodně prstem do mapy a řekli si, že tady upravíme provoz. Reálně jen chceme udělat to, co schválili předchozí politické reprezentace a s čím počítají schválené strategické koncepce a dokumenty,“ uzavřel Scheinherr.

Chystané změny

Karlovy lázně směrem ke Staroměstské

Místní po zřízení zastávky dlouhodobě volají. Mezi zastávkami Národní divadlo a Staroměstská tato zastávka v uvedeném směru neexistuje. Jedná se o jeden z nejdelších úseků bez tramvajové zastávky v centru města. Nástupiště bude vystavěno ze stavebnicových dílců a dlažby pro komfortní nástup do tramvaje. O 30 metrů dále směrem ke Staroměstské se ze zbytečně vyšrafované části komunikace stane chodník.

Národní divadlo na Masarykově nábřeží

Nová zastávka bude umístěna naproti stávající zastávce v protisměru. Využije jí linka 17 namísto zrušené stejnojmenné zastávky na Smetanově nábřeží. Bude vybudovaná ze stavebnicových dílců a dlažby pro komfortní nástup do tramvajových souprav.

Rozšíření zastávky Malostranská na Klárově v obou směrech

Bude se jednat o rozšíření úzkých tramvajových ostrůvků v obou směrech. Na Malostranské je silná přestupní vazba z metra na tramvaj a naopak. Zvýší se komfort a bezpečnost cestujících.

Zastávka Staroměstská směrem z centra od Smetanova nábřeží

Zastávkový ostrůvek ve směru z centra bude rozšířen na úkor odbočovacího jízdního pruhu. Ostrůvek je v současnosti velmi úzký, nebezpečný a nekomfortní. Zastávka je jedna z nejvytíženějších v Praze 1 a zastavují zde tři tramvajové linky, z nichž jedna je vytíženou páteřní linkou. Velký počet cestujících se tak tísní na úzkém nástupišti. Mnoho cestujících v současnosti raději vyčkává na širším chodníku a ve chvíli, kdy přijíždí jejich spoj, přebíhá mezi automobily přes dva jízdní pruhy. Rozšířená plocha bude provedena ze stejného typu dlažby jako stávající nástupiště.

Karlovy lázně směrem k Národnímu divadlu

Stávající zastávka bude opatřena mysem ze stavebnicových dílců a dlažby, který umožní komfortní nástup do dopravního prostředku. V současné době je mezi dveřmi tramvaje a obrubníkem nepříjemná mezera, která znemožňuje bezbariérový přístup do souprav.

Národní divadlo na Smetanově nábřeží

Tramvajové linky 2 a 18 zbytečně dvakrát staví v jedné zastávce u Národního divadla a na Smetanově nábřeží. Ta na Smetanově nábřeží by se mohla zrušit, nástupiště ponecháno, oddělí se tak prostor předzahrádek od tramvajových kolejí. Linka 17 bude nově stavět v nové stejnojmenné zastávce na Masarykově nábřeží.

Újezd ve Vítězné ulici

Vznik zastávky je součástí předběžného plánu po první vlně změn. Cílem je umožnit bezbariérový nástup do souprav díky stavební úpravě zastávky (mys nebo tzv. vídeňská zastávka).

Doporučované