Hlavní obsah

Zbrojař Strnad se zajímá o lounskou vagonku Legios

O lounskou vagonku Legios se zajímá nový hráč - zbrojař Jaroslav StrnadVideo: Aleš Černý

 

Reklama

Tradiční vagonka může změnit majitele. O firmu, kterou podle svědectví ovládal stíhaný František Savov, se zajímá zbrojař Jaroslav Strnad.

Článek

Skupina Czechoslovak Group (CSG) Jaroslava Strnada vstupuje do boje o lounskou vagonku Heavy Machinery Services (HMS), známou spíš pod dřívějším názvem Legios. S tradiční strojírenskou firmou, která zaměstnává tři stovky lidí, je už bezmála čtyři roky vedeno insolvenční řízení.

„Situace tohoto tradičního českého podniku nás zajímá. Pokud budou naplněny právní podmínky, jsme připraveni firmu zachránit, eventuálně jí dát nového transparentního vlastníka a dále ji rozvíjet,” řekl Seznamu mluvčí CSG Andrej Čírtek.

Potvrdil tím to, na co ukazovalo v poslední době několik indicií v insolvenčním řízení.

Stejně jako dříve s Tatrou?

Klíčovou 300milionovou pohledávku po slovenské bance VÚB nyní drží společnost Gomanold patřící pod J&T Banku. Právě koupí jiné pohledávky od této firmy Strnad v roce 2013 získal do své skupiny jeden z nejznámějších podniků - kopřivnickou automobilku Tatra. Tu se mu podle dosavadních výsledků daří stavět na nohy.

Loni poprvé od roku 2008 vyrobila Tatra více než tisíc aut - konkrétně 1326. Rostly jak tržby, tak i počet zaměstnanců. Automobilka byla loni bezmála půl miliardy korun v zisku. Kromě Tatry jsou součástí Strnadovy Czechoslovak Group například Avia, zbrojařské závody Excalibur nebo výrobce hodinek Prim.

Odborářský předák Legiosu Pavel Štiller se ale obává, že Strnad neplánuje s vagonkou zopakovat scénář Tatry. Naopak, že spolu se svým slovenským obchodním partnerem Alexejem Beljajevem chce Legios ovládnout proto, aby ho nakonec zavřel.

A zbavil tak konkurence jinou firmu, kterou Beljajev spoluvlastní, popradskou Tatravagónku. Štiller proto na Krajský soud v Českých Budějovicích, který insolvenci řeší, zaslal obsáhlý dopis. V něm před tímto postupem „slovenské mafie" varuje.

Strnadův mluvčí Čírtek tuto teorii odmítá. „To je naprostý nesmysl," říká. Naopak tvrdí, že by se vagonka Legios Strnadovi hodila k jeho závodu Dako-CZ, který vyrábí brzdy pro kolejová vozidla.

V cestě stojí další věřitelé

Samotná pohledávka po VÚB ale Strnadovi a spol. ke koupi Heavy Machinery Services nestačí. Aby se k Legiosu dostali, museli by ze hry vypadnout tři věřitelé v čele s offshorovou firmou Palm Partners, kteří dnes ovládají věřitelský výbor.

Ti totiž prosazují, aby se úpadek Legiosu vyřešil reorganizací, při níž by firma zůstala v rukou dnešního vlastníka. Tím je od podzimu 2015 britská firma CDM Engineering Ltd., jejíž majitele nelze z veřejných zdrojů dohledat.

Podle svědectví ovšem dříve firmu ovládal František Savov, jehož česká justice stíhá kvůli podezření z obřích daňových úniků a který už několik let žije právě v Británii. Savov vagonku kontroloval v době, kdy spadla do insolvence, dosvědčil nedávno před soudembývalý manažer Legiosu Kamil Novotný. Ten do protokolu uvedl, že to byl právě Savov, kdo vedení pravidelně úkoloval.

Ředitel: Nevím, kdo mě úkoloval

Kdo vagonku kontroluje aktuálně, není jasné. Neví to prý ani její současný generální ředitel Jiří Horáček. Ten totiž před soudem v červnu řekl, že netuší, jaké osoby stojí za britským akcionářem Legiosu, zmíněnou firmou CDM Engineering.

A že si nepamatuje ani jméno člověka, který jemu samotnému dal jejím jménem pokyn, jak Legios řídit.

Co lze zjistit o trojici věřitelských firem v čele s Palm Partners, jež od začátku insolvence spolupracuje, ovládá věřitelský výbor a kope za majitele Legiosu? Kdo přesně stojí za největším věřitelem Palm Partners, se neví, firma sídlí na Seychelách. Dva její sparingpartneři se do věřitelského výboru dostali díky pohledávkám, které souvisejí se Savovovým českým byznysem. Jde o dluh z nesplacené půjčky Savovem kontrolované záložny Artesa a dluhy z inzerce v Savovových médiích.

Jak soud posoudí pohledávky?

Aby mohl Strnad s partnery vagonku koupit, je nutné, aby soud věřitele spjaté s Palm Partners vyřadil ze hry.

Jejich pohledávky byly už dříve napadeny pro podezřená, že vznikly účelově právě kvůli tomu, aby jejich pomocí mohl majitel vagonky insolvenci ovládat.

Rozhodnout by mělo přezkumné řízení, které řadu měsíců stálo, protože případ byl původně přidělen nesprávnému soudci. Trvalo skoro dva roky, než byl v roli hlavního dohledu nad insolvenčním řízením Legiosu potvrzen nový soudce Zdeněk Strnad (jmenovec průmyslníka Jaroslava Strnada - pozn.red).

Reklama

Související témata:

Doporučované